Hele 15 % av studentene har en form for varig funksjonsnedsettelse (fysisk/psykisk) som påvirker gjennomføring av høyere utdanning. Det ble rapportert blant 8600 studenter på sju ulike læresteder i en læringsmiljøundersøkelse utført av Universell og TNS Gallup i 2012.
For at mangfoldet blant studentene skal få likeverdige muligheter i høyere utdanning er utdanningsinstitusjonene pålagt å arbeide forebyggende med å utvikle universelle løsninger som inkluderer flest mulig studenter i de ordinære løsningene. Når universell utforming ikke er tilstrekkelig skal støtteapparat på lærestedet sammen med studenten vurdere hva som vil være egnet individuell tilrettelegging. Det gjelder i alt fra undervisnings- og eksamensituasjon til det digitale og fysiske læringsmiljøet.
Lovkravene til individuell tilrettelegging er hjemlet i universitets- og høyskoleloven (UHL) § 4-3 og i likestillings- og diskrimineringsloven § 21. Bestemmelsene om tilrettelegging i de to lovene ble harmonisert høsten 2019, og i UHL §4-3 heter det nå:
(5) Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med særskilte behov har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen, for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.
En av Universells viktigste oppgaver er å bistå utdanningsinstitusjonene med utforming av retningslinjer om hvordan de kan oppfylle sine forpliktelser.
Universells rolle
Universell har et nasjonalt ansvar for å koordinere arbeidet som gjøres med tilrettelegging på lærestedene og arbeider på systemnivå med å sikre gode og kvalitetssikrede tilbud og tjenester for studenter med nedsatt funksjonsevne. Arbeidet går ut på å identifisere funksjonshemmende barrierer i høyere utdanning og utrede og komme med anbefalinger til hensiktsmessig praksis for å skape inkluderende læringsmiljø.
Dette ønsker vi å oppnå ved å:
- Utrede og implementere ny kunnskap om individuell tilrettelegging gjennom rapporter og publikasjoner
- Tilby foredrag, kurs og rådgivning til lærestedene
- Tilby nettverk og erfaringsutveksling gjennom arrangering av nasjonale konferanser, forumsmøter, epost-lister og nettsider.
- Tilby tredjelinjestøtte til ansatte i komplekse tilretteleggingssaker