Individuell tilrettelegging - Et virkemiddel for et likeverdig og effektivt utdanningssystem

Skriv med stemmen ved hjelp av Tuva

Mange studenter og ansatte har utfordringer med å bruke tastatur og mus for å produsere tekst. Med løsningen "Tuva" kan du skrive dokumenter og eposter med stemmen

Det er vesentlig å anerkjenne at studenter har lik rett, men ulike forutsetninger og behov for å kunne ta del i læringsprosessen. Hele 15 % av studentene har en form for varig funksjonsnedsettelse (fysisk/psykisk) som påvirker gjennomføring av høyere utdanning. Det ble rapportert blant 8600 studenter på sju ulike læresteder i en læringsmiljøundersøkelse utført av Universell og TNS Gallup i 2012. 

For at mangfoldet blant studentene skal få likeverdige muligheter i høyere utdanning er utdanningsinstitusjonene pålagt å arbeide forebyggende med å utvikle universelle løsninger som inkluderer flest mulig studenter i de ordinære løsningene. Når universell utforming ikke er tilstrekkelig skal støtteapparat på lærestedet sammen med studenten vurdere hva som vil være egnet individuell tilrettelegging. Det gjelder i alt fra undervisnings- og eksamensituasjon til det digitale og fysiske læringsmiljøet. 

Lovkravene til individuell tilrettelegging er hjemlet i universitets- og høgskoleloven § 4-3 og i likestillings- og diskrimineringsloven § 21. Lovkravene gir imidlertid kun rammer for dette arbeidet, og det er opp til utdanningsinstitusjonene å bestemme ambisjonsnivå og fylle rammene med innhold. En av Universells viktigste oppgaver er å bistå lærestedene med retningslinjer på dette området. 

Universells rolle 

Universell har et nasjonalt ansvar for å koordinere arbeidet som gjøres med tilrettelegging på lærestedene og arbeider på systemnivå med å sikre gode og kvalitetssikrede tilbud og tjenester for studenter med nedsatt funksjonsevne. Arbeidet går ut på å identifisere funksjonshemmende barrierer i høyere utdanning og utrede og komme med anbefalinger til hensiktsmessig praksis for å skape inkluderende læringsmiljø. 

Dette ønsker vi å oppnå ved å: 

  • Utrede og implementere ny kunnskap om individuell tilrettelegging gjennom rapporter og publikasjoner
  • Tilby foredrag, kurs og rådgivning til lærestedene
  • Tilby nettverk og erfaringsutveksling gjennom arrangering av nasjonale konferanser, forumsmøter, epost-lister og nettsider. 
  • Tilby tredjelinjestøtte til ansatte i komplekse tilretteleggingssaker 

Institusjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legge studiesituasjonen til rette for studenter med særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles ved det enkelte studium.
- Universitets- og høgskoleloven § 4-3, femte ledd
Lær om

Lærestedets tilrettelegging

Hva er lærestedene pliktet til å tilby av individuell tilrettelegging og hva er normativ praksis?

Bli kjent med

Eksterne støtteordninger

Studenter med nedsatt funksjonsevne kan trenge støtte og virkemidler utover det en utdanningsinstitusjon kan tilby den enkelte student.