Artikkel
LMU ved UiT: retningslinjer for håndtering av mobbing og trakassering
Publisert: 17.des 2018
Endret: 17.des 2018
Læringsmiljøutvalg, Læringsmiljø
Nye retningslinjer for håndtering av varsler om mobbing og trakassering mellom studenter er vedtatt.
Nyhet
Ja til liv og røre!
Publisert: 24.apr 2018
Endret: 25.apr 2018
Læringsmiljø
Studentsamskipnaden i Oslo (SIO) og Høgskolen i Oslo og Akershus (HIOA) vil ha et yrende studentliv.
Nyhet
Walk the talk!
Publisert: 24.apr 2018
Endret: 24.apr 2018
Læringsmiljø
Skal lærestedene lykkes med å etablere felles ruspolicy, må toppledelsen og studentlederne sende tydelig signaler om hvilke holdninger og verdier som skal gjelde for bruk av rusmidler
Nyhet
Læringsmiljøundersøkelse - fordi vi bryr oss!
Publisert: 24.apr 2018
Endret: 24.apr 2018
Læringsmiljøutvalg, Læringsmiljø
Mange studenter ser ikke helt hensikten med å besvare læringsmiljøundersøkelser. Er det noe vits - det skjer da ingenting etterpå - eller gjør det det?
Nyhet
Optimal student - drikker jeg mye?
Publisert: 24.apr 2018
Endret: 24.apr 2018
Læringsmiljø
Handelshøyskolen BI i Trondheim har nylig inngått avtale med Kompetansesenter for Rus (KORUS) om å ta i bruk Optimal Student - et internettbasert selvskåringsverktøy.
Nyhet
Rusforebyggende arbeid blant studenter
Publisert: 24.apr 2018
Endret: 24.apr 2018
Læringsmiljø
I 2013 ga Universell ut rapporten «Rusforebyggende arbeid blant studenter». Der utfordret vi lærestedene om å ta et mer aktivt grep i det rusforebyggende arbeidet gjennom å utarbeide ruspolicyer.
Nyhet
Læringsmiljøkonsulent ved Høgskolen i Østfold
Publisert: 18.apr 2018
Endret: 18.apr 2018
Læringsmiljø
Det skjer mye spennende innen universitets- og høgskolesektoren i arbeidet med å skape et godt og mangfoldig læringsmiljø for studentene.
Publikasjon
Mangfold og ulikhet i et læringsmiljøperspektiv
Publisert: 15.nov 2017
Endret: 21.mai 2019
Rapport, Læringsmiljøutvalg, Tilrettelegging og inkludering, Læringsmiljø, Mangfold
I anledning LMU-forum 2013 hvor temaet var "Mangfold og ulikhet", skrev sosiolog Jo Ese ved Høgskolen i Østfold en artikkel om dette temaet i et læringsmiljøperspektiv.