Innledning
Publisert: 15.nov 2017
Endret: 15.nov 2017
Universell skal ivareta rollen både som nasjonal pådriver og kunnskapsutvikler. For at vi skal ivareta vår rolle, krever det at vi er godt oppdatert på det arbeid som gjøres ute ved lærestedene. Den viktigste kilden til kunnskap får vi gjennom systematiske kartlegginger av arbeidet som utføres i læringsmiljøutvalgene ved høgskolene og universitetene.
Institusjonenes arbeid med utvikling av et godt og inkluderende læringsmiljø for studentene er hjemlet i Universitets- og høgskoleloven (UHL) § 4-3. Det er styret ved institusjonen som er gitt det helhetlige ansvaret for studentenes læringsmiljø, og institusjonene skal i samarbeid med studentsamskipnadene legge forholdene til rette for et godt og inkluderende studiemiljø og sikre god studentvelferd. Læringsmiljøutvalget (LMU), som skal være opprettet ved alle høgskoler og universiteter, er også gitt en sentral rolle i utvikling av læringsmiljøet. Sett fra studentenes ståsted er LMU en av de viktigste arenaene for medvirkning og innflytelse i saker som gjelder eget læringsmiljø. Utvalget er gitt en tydelig pådriverrolle og forventes å delta aktivt i planleggingen av tiltak vedrørende studentenes læringsmiljø.
Formålet med Universells kartlegginger er å finne ut mer om hvordan institusjonene og LMU jobber med utvikling av læringsmiljøet. Universell gjennomførte i 2009 en gjennomgang av årsrapportene fra LMU ved 35 læresteders for perioden 2007 – 2009. Denne gjennomgangen var basert på hva LMU selv hadde rapportert i sin årlige rapport til styret. Noen av de hovedfunnene i 2009 kan oppsummeres som følgende:
- store variasjoner i LMUs mandat og oppgaver ved de ulike institusjonene
- store variasjoner i utvalgenes posisjon og gjennomslagskraft ved egen institusjon
- store variasjoner i utvalgenes aktivitetsnivå
- flere utvalg rapporterte om mangelfull kontakt med ledelse og administrasjon
- flere institusjoner manglet gode verktøy for systematisk håndtering av tilbakemeldinger/avvik fra studentene
- store variasjoner i hvilke saker utvalgene jobbet med
Gjennomgangen av alle årsrapportene i 2009 var svært ressurskrevende for Universell, og sommeren 2013 valgte Universell å utvikle et elektronisk verktøy for å forenkle og effektivisere arbeidet. Formålet var å lage en mal for kartlegging av LMU-arbeidet blant lærestedene som var basert på lærestedenes egenregistrering. Et godt verktøy forenkler arbeidet med både kartlegging og rapportering, og gjør det mulig for oss å gjennomføre slike kartlegginger hyppigere og mer systematisk. Kartleggingen i 2013 betrakter vi som en pilot og uttesting av verktøyet.
24. september 2013 sendte vi ut skriv ut til alle høgskoler og universiteter med anmodning om å delta i kartlegging. Det kom svar fra 28 læresteder.
Med utgangspunkt i gjennomgangen av årsrapportene i perioden 2007 – 2009, ble kartleggingen og det elektroniske spørreskjemaet i 2013 bygd opp rundt følgende hovedområder:
- Mandat og organisering
- Kvalitets- og tilbakemeldingssystemer fra studentene
- Lærestedenes tiltak og aktiviteter
- Anbefalinger til Universell
Universells formål med denne rapporten er at funnene blir til inspirasjon og refleksjon for Læringsmiljøutvalgene, og at rapporten også vil fungere som en idebank.
Om publikasjonen
Neste kapittel