Lærestedenes anbefalinger til Universell
Publisert: 15.nov 2017
Endret: 15.nov 2017
Universell sitt oppdrag er å være en nasjonal pådriver innen høyere utdanning for inkluderende læringsmiljø, LMU og Universell utforming. For å ivareta pådriverrollen må vi vite hva som rører seg ute i sektoren, og vi ba i kartleggingen om å få tilbakemeldingene fra lærestedene på aktuelle saker og tema institusjonene ønsker vi som nasjonal kompetanseenhet skal følge opp. Det er svært hyggelig å registrere de mange konstruktive tilbakemeldinger på tema som lærestedene ønsker kartlagt, gjennomført eller fulgt opp i regi av Universell:
- Hva er årsaker til stort frafall i studier?
- Hvilke fysiske arbeidsplasser ønsker studenter?
- Hva skal til for at studenter i større grad skal engasjere seg i råd og utvalg?
- Hvordan sikre balanse i LMU mellom studentrepresentanter med stor grad av gjennomstrømning og ansatte med lang fartstid og erfaring?
- Hvordan skape handlingsrom uten å bli en budsjettplage?
- Hvordan fanges informasjon fra studentene opp og videreformidles til LMU?
- Hvordan tilrettelegge for personer med skjulte diagnoser?
- Hvordan bedre kontakt mellom lærestedene og hjelpemiddelsentralen?
- Hvordan belyse og informere generelt om universell utforming?
- Hvordan synliggjøre LMU slik at studentene er klar over at utvalget finnes og er der for de?
- Hvordan påvirker reformene i høyere utdanning og Kvalifikasjonsrammeverket læringsmiljøet, kvaliteten i utdanningene og relevansen av det vi utdanner studentene til?
- Hvordan sikre trygghet, sikkerhet og beredskap i læringsmiljøet når vi sender studentene til urolige områder?
- Hvordan kan læringsmiljøet brukes i en konkurransesituasjon og påvirker LMU's fokusområde? Konkurransefortrinn og institusjonelle særtrekk.
- Utfordringer i forhold til flerkulturell og mangfoldig studentmasse.
- Utfordringer i forhold til psykisk helse.
- Grenseoppgang mellom det å være ansatt og det å være student.
- Tilby læringsmiljøundersøkelse til lærestedene igjen.
- Opplæring i LMU-arbeid for studenter.
- Pådrivere for å få på plass avvikssystem/oppfølgingssystem for tilbakemeldinger på både fysisk og psykososialt læringsmiljø.
- Informere om løsninger for digitale eksamener.
Holdningsskapende arbeid rettet mot undervisere og forelesere om tilrettelegging for studenter i undervisningssituasjonen.
Forrige kapittel
Neste kapittel