Kunsten å lære
Publisert: 03.sep 2019
Endret: 09.sep 2019
Studenter med ulike funksjonsnedsettelser kan
ha utfordringer med å tilnærme seg trykket tekst.
Spesielt studenter med lese- og skrivevansker, eller
de som av ulike årsaker har konsentrasjonsvansker,
kan særlig se bøker og større artikler som betydelige
hindre for å nå læringsmål. På liknende vis kan en
oppgavetekst til eksamen skape bekymring hos den
enkelte – og behov for tilrettelegging.
Kunsten å lære er et hefte som gir råd og tips til studieteknikk til studenter som opplever tekst som utfordrende. Heftet tar spesielt for seg hvordan bevisst bruk av spørsmål er en god fremgangsmåte for å tilnærme seg fagstoffet. Det er også konkrete eksempler på bruk av assosiasjoner, og hvordan man best mulig sorterer og bearbeider tekst for å få oversikt og bevare kunnskap.
Målgruppen for heftet er gjerne de som strever spesielt med tilnærming til tekst og fagstoff, men dette er universell og nyttig kunnskap for alle lesere. Heftet er derfor et verktøy både for bedre kvalitet på egne studier og som støtte i veiledningen av studenter som har spesielle utfordringer rundt dette med tekst.
Kunsten å lære er skrevet av pedagenten Espen Schønfeldt på oppdrag fra Universell. Schønfeldt er jurist, og har vært åpen om sin dysleksi og bruker sin kunnskap og erfaring til å formidle strategier han selv har hatt suksess med som student og yrkesutøver. Han har
tidligere forfattet ressursheftene Tilpasset opplæring og Kunsten å uttrykke seg skriftlig med støtte fra Utdanningsdirektoratet. Han har forelest i akademisk skriving og om læringsstrategier for utallige studenter i målgruppen ved ti ulike utdanningsinstitusjoner. På Universells konferanse om inkluderende læringsmiljø i 2015 hadde Schønfeldt foredrag om læringsstrategier og studieteknikk.
Vi håper dette lille tipsheftet i studieteknikk kan bli et verdifullt tilskudd til både student og veileder.
Kjetil Knarlag
Leder