Kartlegging av fagskolene
Publisert: 08.mai 2018
Endret: 14.mai 2019
Universell skal kartlegge inkludering og tilrettelegging på Fagskolene.
Kartleggingen skal også utrede aktuelle tiltak for studenter med nedsatt funksjonsevne.
Gjennom 2018 vil Universell kontakte fagskoler; studenter og ansatte, med henblikk på å kartlegge arbeidet som gjøres for å skape et inkluderende læringsmiljø. Formålet er å identifisere barrierer og suksessfaktorer for studenter med funksjonsnedsettelser og bidra til å kunne gjøre fagskoleutdanning tilgjengelig for flere.
Det planlegges også en læringsmiljøundersøkelse blant alle landets fagskolestudenter. Universell har lang erfaring med større studentundersøkelser og gjennomførte i 2012 en læringsmiljøundersøkelse blant 8600 studenter fordelt på 7 universiteter og høyskoler. Denne viste at 15% studentene rapporterer å ha en varig funksjonsnedsettelse som påvirker gjennomføring av utdanning.
I fagskolemeldingen Fagfolk for framtiden (Meld. St. 9 2016-17) er det et uttalt mål at fagskolesektoren skal vise seg attraktiv for større studentgrupper og bli en mer sentral del av utdanningssystemet. For at studentene skal lykkes i utdanningen, må de trives, ha gode levekår og et godt og inkluderende læringsmiljø. I studentenes helhetlige læringsmiljø inngår fysiske, digitale, pedagogiske, organisatoriske og psykososiale forhold som alle påvirker læring og gjennomføring av utdanning. Læringsmiljøet skal favne mangfoldet i studentmassen, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion eller funksjonsevne.
Siden 2005 har fagskoleloven hatt bestemmelser om læringsmiljø som også innebærer at fagskolen så langt det er mulig og rimelig, skal legge studiesituasjonen til rette for studenter med særskilte behov. Hva som er rimelig og hensiktsmessig tilrettelegging kan være utfordrende å vurdere. Regjeringen har gjennom fagskolemeldingen bedt Universell kartlegge hvilket behov fagskolene har for støtte til arbeidet med studenter med ulike funksjonsnedsettelser og utrede aktuelle tiltak.