NOU om autisme og tourettes
Publisert: 20.feb 2020
Endret: 20.feb 2020
Autisme- og touretteutvalget har levert sin utredning. Flere anbefalinger berører tilretteleggingsarbeidet i høyere utdanning.
Autisme- og touretteutvalget leverte 6. februar sin utredning til Helse- og omsorgsdepartementet. Oppdraget var å kartlegge og vurdere dagens situasjon for personer med autismespekterforstyrrelser og beslektede diagnoser som Tourettes syndrom gjennom hele livsløpet, og å foreslå tiltak for å bedre det samlede tjenestetilbudet til personer i målgruppa og deres pårørende. Høyere utdanning trekkes frem som en sentral fase i disse gruppenes livsløp, som kan få store konsekvenser for deltakelse i arbeid.
NOU 2020:1 Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og til personer med Tourettes syndrom.
Hovedfunn i høyere utdanning
Det finnes mange gode tilretteleggingstiltak ved studiestedene, men utvalget mener det er behov for mer synlig og målrettet informasjon om disse mulighetene, slik at studentene får kjennskap til tiltakene og mulighet til å ta de i bruk.
Utvalget erfarer at det ved mange studiesteder mangler kompetanse om tourette og autisme. Det mangler også spesifikke tilretteleggingstiltak til studenter med sosiale og kommunikative utfordringer og eksekutive vansker. Mentordningen vurderes som godt egnet for utvalgets grupper. For mange kan slik støtte være avgjørende for å kunne gjennomføre studier og planlegge overgangen til jobb.
Det er et stort potensial i tettere samarbeid og avklaring av ansvar mellom ulike tjenester for å finne gode løsninger for studenter som har et tilretteleggingsbehov. De som har fått utdanning som tiltak via NAV, bør gis tilbud om oppfølging mot slutten av studieperioden. Dette mener utvalget vil sikre gode overganger til arbeid.
Anbefalinger; tilrettelegging for studier
Utvalget anbefaler at:
- Tilretteleggingstjenestene ved studiestedene skal styrkes, samt at innholdet i og organiseringen av slike tjenester blir konkretisert i form av en veileder. Formålet er å tilrettelegge for lik tilgang på tilretteleggingsmuligheter under studieløpet. En veileder bør inkludere anbefalinger til samordning av studentsamskipnadens, NAVs og tilretteleggingstjenestens innsats.
- Mentorordningen skal tilbys som tilretteleggingstiltak ved studiesteder for personer med autisme og tourette, uavhengig av vedtak fra NAV.
- Det utarbeides kompetansekrav til mentorer
- Mentorer skal gis systematisk oppfølging og veiledning.
Utvalget mener at en styrking av tilretteleggingstjenesten og utvidelse av mentorordningen vil kreve ressursøkning i form av økte kostnader ved frikjøp av flere medstudenter eller ansatte ved studiestedet og for kompetansehevingstiltak for mentorene. Utarbeidelse av en veileder forutsettes gjennomført innenfor eksisterende administrative og økonomiske rammer.
Videre arbeid
Universell har gjennom veilederen «Studenter med ADHD og Asperger syndrom» skrevet utdypende om hvordan man kan følge opp studenter med lignende vansker og behov. Tourettes syndrom er en beslektet diagnose med mange likhetstrekk når det gjelder både utfordringer og anbefalte løsninger. Derfor ser vi stor nytteverdi i å inkludere dette perspektivet i neste revidering av veilederen.
NOUen skal nå til behandling, og Universell vil delta aktivt i høringsprosessen, samt diskutere anbefalinger innen høyere utdanning med våre samarbeidspartnere.