Faglæreres erfaring med inkludering
Publisert: 20.nov 2019
Endret: 20.nov 2019
Rannveig Svendby arbeider med et postdoktorstudie om inkludering i høyere utdanning.
Svendy er tilknyttet OsloMet, Fakultet for helsevitenskap og institutt for fysioterapi.
I sitt studie ser hun på underviseres erfaringer med å undervise for studenter som har en funksjonsnedsettelse. Målet er å utforske fra et kritisk pedagogisk perspektiv hva som kan gjøres fra underviseres side for å redusere frafall for denne studentgruppen.
Studien er godt i gang og Svendby har skrevet en kronikk basert på tidlige funn rettet mot undervisere i høyere utdanning. Kronikken oppsummerer verktøy som undervisere kan benytte for å tilrettelegge for studenter med spesifikke utfordringer og som samtidig øker formidlingskvaliteten og kan brukes av alle.
Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep