Anbefalte tiltak
Elinor Jeanette Olaussen
Publisert: 21.nov 2017
Endret: 21.nov 2017
Når man sammenligner studentenes behov og lærestedenes praksis er det mange sammenfallende erfaringer som gir tydelige signaler om hvilke tiltak som er formålstjenlig å videreføre. Det er også blitt påpekt noen misforhold mellom studentenes og lærestedenes erfaringer, noe som signaliserer hva man bør være spesielt oppmerksomme på i det videre arbeidet.
På denne siden vil vi komme med noen anbefalinger til både faglærere og støtteapparat ved lærestedet, som vil være gode tiltak for å inkludere studenter med ADHD og Asperger syndrom på utdanningsinstitusjonen. Anbefalingene er delt inn i generelle og universelle tiltak som er nyttig for alle studenter og spesifikke tiltak som vil være spesielt hensiktsmessige for studentene som er berørt i denne veilederen. De er fremstilt på en måte som forklarer hva tiltaket er, hvordan man skal gå frem for å gjennomføre det og hvorfor tiltaket er nyttig.
Bakgrunnen for anbefalingene er gjennom samtale med studentene, fagfolk og tilretteleggere.
Universelle tiltak
- Opptak av forelesninger
- Gjøre presentasjoner tilgjengelig før undervisning
- Tilgang til tidligere eksamensbesvarelser
- Opplæring i smarttelefon
- Tilby varierte arbeidsformer
Spesifikke tiltak
- Tilby mentor
- Arrangere felles møteplasser
- Pensum på lyd
- Omvisning på lærestedet
- Tilrettelagt arbeidsplass
- Opplysning om tilretteleggingstilbud
- Bruk av diktafon
- Eksamenstilrettelegging
- Alternativ eksamensform
- Fleksibel frist på innleveringer
- Muntlig oppfølging av skriftlig eksamen
- Individuell utdanningsplan
- Konkret og tydelig kommunikasjon
Vil du vite mer?
For utfyllende informasjon, les kapittel 6 i den nedlastbare veilederen. Her er tiltakene fremstilt i tabeller som inkluderer hva tiltaket er, hvordan man skal gå frem for å gjennomføre det og hvorfor tiltaket er nyttig.
Forrige kapittel
Neste kapittel