• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Behov for individuell tilrettelegging

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Universells læringsmiljøundersøkelse for fagskolen i 2018 viser at langt fra alle med nedsatt funksjonsevne selv anser ha et behov for individuell tilrettelegging. 37 % av alle fagskolestudentene oppgir at de har funksjonsnedsettelse. 11 % av alle fagskolestudentene sier de har behov for individuell tilrettelegging. Bare 6 % har kjennskap til konkrete tilretteleggingstiltak ved sin fagskole og kun 4 % av fagskolestudentene har benyttet et tilretteleggingstiltak.

I læringsmiljøundersøkelsen for fagskolen framkommer det at foruten studentene med flere funksjonsnedsettelser, er det studentene med lese-/ skrivevansker, ADHD, samt psykiske lidelser som i størst grad oppgir at funksjonsnedsettelsen har negativ betydning for studiegjennomføring. Dette er et sentralt moment når det gjelder hvor store ressurser den enkelte fagskole setter inn på tilretteleggingsarbeidet. Utforming av et godt læringsmiljø for store grupper krever ikke nødvendigvis kostbare tiltak i det fysiske læringsmiljøet.

14 % av fagskolestudentene med varige funksjonsnedsettelser sier dette har en klar negativ betydning for muligheten til å studere. De som har astma/ allergi/ eksem rapporterer i liten grad om negativ betydning av dette for deres mulighet til å studere.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15: Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲