• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Datahjelpemidler

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Utover stavekontroll og grammatikkontroll som finnes i de fleste tekstbehandlingsprogram, inkluderer lese- og skrivestøtteprogrammer for personer med dysleksi gjerne talesyntese (tekst-til-tale), ordprediksjon og ordbok.

Kompenserende programvare er ment å skulle utligne mange av problemene dyslektikere har. Noen har vansker med å skrive meningsfulle tekster uten dem, mens andre får det til, men må bruke mer tid og resultatet vil være preget av dårligere språkføring enn om de hadde hjelpemidlene tilgjengelige. Det er problematisk hvis studentene, på eksamen, må klare seg uten hjelpemidlene de er vant til å benytte i andre skrivesammenhenger; eller om de på eksamen må bruke annen programvare enn de er vant til.

Lese- og skrivestøtteprogram som tilretteleggingstiltak i studiesituasjonen forutsetter som regel at studenten selv har skaffet tilgang til slike datahjelpemidler. Studenter kan søke NAV Hjelpemiddelsentral om programvare, hvor dokumentasjon må være signert av PP-tjeneste, logoped eller lignende. Noen læresteder har anskaffet egne lisenser til utlån.

Både NAVs hjelpemiddeldatabase og Dysleksi Norge har beskrivelser av ulike programmer, som: Lingdys, Textpilot, CD-ORD, IntoWords, AppWriter.

Utfyllende informasjon om programvare finnes også på Appbiblioteket - et nettsted fra NAV om bruk av smartteknologi for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19: Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲