• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Dysleksibegrepet

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Det er ingen sentrale retningslinjer for hvordan dysleksibegrepet skal benyttes. Dysleksi brukes både som en diagnosebetegnelse og som en funksjonsbeskrivelse.

Det er ingen absolutte krav knyttet til hvem som kan stille en diagnose, men utredere vil foruten nødvendig faglig og klinisk kompetanse, normalt ha utdanning som spesialpedagog, logoped eller psykolog.

Diagnostisering av dysleksi skjer etter en sakkyndig utredning, og i diagnosesystemet ICD-10 som brukes i Norge, vil det kunne føre fram til diagnosen F81.0 Spesifikke lese- og skrivevansker, som inkluderer utviklingsmessig dysleksi.

Anslagsvis 5-10 % av Norges befolkning har spesifikke lese- og skrivevansker, kalt dysleksi.

Verdt å merke seg:

  • Begrepene dysleksi og spesifikke lese- og skrivevansker brukes gjerne synonymt.
  • Dysleksi forekommer uavhengig av intelligensnivå.
  • Det er ingen klar sammenheng mellom lesevansker og matematikkvansker, men lesevansker alene kan gjøre matematikk vanskelig.
  • Mestringsutfordringer kan påvirke selvfølelsen og bety en tilleggsbelastning for mange med lese- og skrivevansker.
Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3: Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲