• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Eksempler på kartleggingsverktøy

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Literate screeningtest (Literate)

Utviklet for å avdekke lese- og skrivevansker og dysleksi hos ungdom og voksne. Den kan gjennomføres både som gruppetest og som individuell test. Det tar totalt ca. 30 minutter å gjennomføre hele testbatteriet, som består av seks ulike tester. For å gjennomføre testen må testlederen gjennomgå et obligatorisk dagskurs.

Ordkjedetesten (Logometrica)

En test som på 10 minutter kartlegger ordavkodings-ferdigheter. Testen er standardisert for elever på trinn 3-10 samt elever i videregående skole og voksne. Det er ikke sertifiseringskrav knyttet til testen.

Rådgiveren (NetPed)

Kartleggingstester for avklaring av fagnivå i norsk, engelsk og matematikk for personer fra 10 år til og med voksne. Resultat gir også indikasjoner og innspill på utredningsbehov fra PPT mv. Det forutsettes at Rådgiveren brukes av personer med nødvendig pedagogisk bakgrunn og erfaring. Utvikler anbefaler at alle testoperatører gjennomfører godkjent opplæring. Oppgitte kompetansekrav for sertifiseringskurset er at testoperatører bør ha erfaring innen undervisning og/eller attføring.

Logos (Logometrica)

Kartlegger testpersonens leseferdighet og avdekker dysleksi. Det foreslås tiltak basert på den enkeltes resultater. Sertifiseringskurset er obligatorisk for brukere av Logos. Tolkningskurset er for sertifiserte brukere og tiltakskurset er for både sertifiserte og ikke-sertifiserte brukere. Kun personer med pedagogisk eller psykologisk utdanning kan sertifisere seg. En masteroppgave (2012) kartla at de aller fleste PP-rådgivere (84 %) benyttet testen Logos som ledd i utredningen.

Forrige kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29: Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲