• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Faglige krav

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Tilretteleggingsplikten avgrenses av at tilretteleggingen ikke kan gå på bekostning av de faglige kravene som stilles i den enkelte utdanning.

Vurderingen av lovtekstens; «tilretteleggingen skal ikke føre til en reduksjon av de faglige kravene som stilles i den enkelte utdanningen», forutsetter kunnskap både om innholdet i utdanningene og om hva ulike tilretteleggingstiltak avhjelper.

En faglig vurdering innebærer å se konkret tilrettelegging opp mot læringsmålene. Eksempelvis kan student med dysleksi være innvilget retteprogram, men ikke ved eksamen i norsk og engelsk på en lærerutdanning.

Departementet viser i lovforarbeidene til fagskoleloven at selv om individuell tilrettelegging kan være en utfordring for institusjonen når det gjelder praksis, vil også studenter i slike studieprogram ha krav på tilrettelegging så lenge dette ikke medfører at de faglige kravene i utdanningen svekkes. For eksempel kan man ikke få fritak for obligatorisk fremmøte eller praksis. Man kan heller ikke fritas for obligatoriske deler av en utdanning. Tilrettelegging kan ikke føre til at deler av studiet ikke er bestått eller avlagt.

Hvem står for den faglige vurderingen er et sentralt spørsmål. Er det administrativt eller faglig ansatte som vurderer om den individuelle tilretteleggingen ikke fører til en reduksjon av de faglige kravene som stilles i den enkelte utdanningen?

Det samarbeidet som forutsettes mellom administrasjonen og de faglige må finne sin form ved den enkelte fagskole. Det er neppe hensiktsmessig at faglig ansatte skal inn i vurderingen av enhver tilretteleggingssøknad. Selv om kunnskap om hvilket bistandsbehov som kan komme av ulike funksjonsnedsettelser er sentralt for alle faglærere, kan det være gode argumenter for at den tilretteleggingsfaglige behandlingen best ivaretas når saksbehandlingen ligger hos færre personer som jevnlig og over tid bygger erfaring og kompetanse om ulike funksjonsnedsettelser og tilretteleggingsmuligheter – og kan ha en spesialistrolle ved sin fagskole.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22: Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲