• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Fagskolen trenger å ha definert arbeidet med å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter for studenter med funksjonsnedsettelser som et arbeidsfelt; med medarbeidere som bygger kompetanse og erfaring på feltet.

Det kan ha fordeler at kontaktlærer har ansvar for dialog om tilretteleggingsbehov og -muligheter i studiesituasjonen, men det er også et spørsmål om hvordan en tilstreber likebehandling. Kan en komme ut for situasjoner hvor det én lærer synes er uproblematisk tilrettelegging, synes en annen går på bekostning av faglige krav? Hvordan sikrer fagskolen at lærerne får opparbeidet kompetanse på tilretteleggingsfeltet? Hvis det f.eks. dreier seg om å få på plass avtale om fleksibilitet med hensyn til oppmøte og/eller innleveringsfrister, vil det å løse saken på lavest mulig nivå være at studenten avtaler dette direkte med faglærer. På den annen side vil det bety at ansvaret for å få på plass tilretteleggingen blir studentens ansvar. Å skulle legge fram sitt anliggende til lærer etter lærer hever terskelen for å etterspørre slik tilrettelegging.

En del har dette på plass; men en naturlig start for en fagskole kan være å utpeke en fast kontaktperson for studenter med funksjonsnedsettelser. Dette har vært et krav for universiteter og høyskoler i mer enn 20 år.

En fast kontaktperson gjør at fagskolen får en eller flere som bygger kompetanse om hvilket bistandsbehov som kan komme av ulike funksjonsnedsettelser, og vil kunne bidra til kvalitet i saksbehandlingen både når det gjelder vurdering av dokumentasjon, vedtak, og gjennomføring av tilretteleggingen.

I det koordinerende ansvaret en kontaktperson bør ha, ligger også samhandlingen med de faglig ansatte som skal sikre at tilretteleggingen ikke går ut over de faglige kravene i utdanningen.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23: Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲