• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Funksjonshemming

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Med den nye likestillings- og diskrimineringsloven fra 2018 fastslås det at begrepene ‘nedsatt funksjonsevne’ og ‘funksjonsnedsettelse’ er synonymer. Loven skal bidra til å bygge ned funksjonshemmende barrierer og hindre at nye skapes.

Forståelsen av hvordan funksjonshemming oppstår, har i et historisk perspektiv gått fra en medisinsk modell hvor funksjonshemmingen forankres i individets medisinske diagnoser, til en relasjonell modell hvor funksjonshemming ses som et samspillsproblem mellom individ og omgivelser – en funksjonshemming oppstår når det er et misforhold mellom en persons forutsetninger og omgivelsenes utforming eller krav til funksjon.

Det er gjerne ikke et spørsmål om en person med funksjonsnedsettelse opplever funksjonshemming eller ikke, men i hvilken grad. Funksjonsnedsettelse er individuelle forhold som sammen med omgivelsenes krav eller utforming bidrar til at funksjonshemming kan oppstå.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14: Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲