• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Funksjonsnedsettelse

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Med nedsatt funksjonsevne menes tap av eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Det kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns- eller hørselsfunksjon, ulike funksjonsnedsettelser på grunn av allergi, hjerte- eller lungesykdommer, ulike psykiske lidelser og ulike former for nedsatt kognitiv funksjonsevne. Nedsatt kognitiv funksjonsevne innebærer redusert evne til mentale prosesser som språk, hukommelse, informasjonsbearbeidelse, problemløsning og ervervelse av kunnskap. Begrepet nedsatt funksjonsevne omfatter også psykiske lidelser. Diagnoser innenfor autismespekteret, sittehemminger og kroniske sykdommer kan også omfattes av begrepet nedsatt funksjonsevne.

Funksjonsnedsettelse deles gjerne inn etter diagnosegrupper (f.eks. lese- og skrivevansker, psykiske lidelser, cerebral parese), men samme diagnose vil ha ulik individuell betydning. Noen har store lese- og skrivevansker; andre har mindre vansker, men tilfredsstiller likevel kriteriene for diagnosen lese- og skrivevansker.

Behovet for tilrettelegging som følge av nedsatt funksjonsevne må være av en viss styrke og varighet for å begrunne et krav om individuell tilrettelegging. Marginale eller forbigående behov, for eksempel en kortvarig nedsatt funksjonsevne, vil som hovedregel ikke utløse noen plikt til individuell tilrettelegging. Tidligere har det kunne blitt tolket at for eksempel skade av midlertidig art, som et brukket ben, som hovedregel ikke har utløst en plikt til tilrettelegging. Med den nye tilretteleggingsbestemmelsen legger Kunnskapsdepartementet til grunn at slike tilfeller vil kunne falle inn under begrepet «særskilte behov», som gir rett til individuell tilrettelegging etter fagskoleloven og universitets- og høyskoleloven.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12: Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲