• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Hva er dysleksi?

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Dysleksi Norge er en interesseorganisasjon for alle med lese- og
skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.

Dysleksi Norge definerer dysleksi slik:

  • Dysleksi er en spesifikk lærevanske som gjør det vanskelig å tilegne seg funksjonell lese- og skriveferdighet. Typiske kjennetegn er derfor omfattende vansker med ordavkoding og staving, i tillegg til vansker med andre språkrelaterte ferdigheter. Mest vanlig er vansker med fonologisk prosessering, hurtig benevning og fonologisk korttidsminne. Noen har også vansker med prosesseringshastigheten og automatiseringsevnen. Vanskene avviker fra personens øvrige kognitive ferdigheter.
  • Dysleksi er en medfødt disposisjon som er livsvarig.
  • Vanlige undervisningsmetoder er som oftest ikke effektive, men konsekvensene av vansken kan bli mildere ved tilpasset og spesifikk trening, inkludert bruk av datahjelpemidler og støttende veiledning.
  • Vansken kan best forstås som et kontinuum, og det er ingen klar grense mellom svake avkodingsferdigheter og dysleksi.

Det er med andre ord store individuelle variasjoner i hvordan vanskene arter seg for personer med dysleksi. Har du møtt én person med dysleksi, har du møtt én.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2: Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲