• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Ikke-utredete studenter

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

For studenter som ikke tidligere er utredet for lese- og skrivevansker er det et åpent spørsmål om hva som vil være den enkeltes kost-nyttevurdering om å ta i bruk datahjelpemidler. Hvor store ressurser må studenten investere for at lese-/skrivestøtteprogram skal være en funksjonell støtte? Selv uten videre spesialpedagogisk oppfølging kan en screening/ kartlegging som indikerer lese- og skrivevansker i seg selv være til nytte for studenten; både ved at det gir en forklaring på vanskene i forbindelse med utdanning, samt at det etter den enkelte fagskoles vurdering kan åpne for tilretteleggingstiltak.

Å kunne få på plass tilretteleggingstiltak ved studiestart kan være avgjørende for at studenten ikke føler seg tvunget til å avbryte utdanningen. For studenter som ikke tidligere er utredet for dysleksi, kan tid og kostnader forbundet med en sakkyndig utredning gjøre det aktuelt for fagskoler å vurdere om de kan bistå denne studentgruppen med å frembringe dokumentasjon på lese- og skrivevansker gjennom en mindre omfattende screening/ kartlegging.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28: Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲