• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Inkluderende læringsmiljø

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Det følger av fagskolelovens læringsmiljøparagraf (§15) at fagskolen i samarbeid med studentorganet skal legge til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø. I kortform kan en betrakte begrepet læringsmiljø som ‘alle faktorer som kan påvirke studentenes læring’.

Det er gjerne nyttig å spesifisere begrepet læringsmiljø ytterligere for å synliggjøre hvilke områder fagskolen og studentorganet må rette innsatsen:

Fysisk læringsmiljø:
bygninger og omgivelser – universell utforming

Psykososialt læringsmiljø:
mellommenneskelige forhold – trivsel og samhandling

Organisatorisk læringsmiljø:
system for tilbakemelding og medvirkning – kvalitetssystem

Digitalt læringsmiljø:
grensegangen mellom læringsprosesser, pedagogikk og teknologi

Pedagogisk læringsmiljø:
form, innhold og rammer for den pedagogiske aktiviteten som påvirker studentenes læring.

Disse inndelingene er ikke helt entydige, men har til felles at de berører studentenes studiesituasjon.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9: Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲