• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Særlig når det gjelder nedsatt funksjonsevne kan indirekte diskriminering ta form av å unnlate å tilrettelegge, slik at det ikke oppnås reell likebehandling. I forarbeidene til likestillings- og diskrimineringsloven pekes det på at diskrimineringsforbudet også omfatter unnlatelser. Den enkelte fagskole har frihet til å velge hvilken form for tilrettelegging som skal iverksettes for å unngå å opptre i strid med forbudet om diskriminering.

Tilretteleggingen skal sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter for studenter med funksjonsnedsettelser. Studenter med nedsatt funksjonsevne skal ikke stilles bedre enn andre studenter ved tilretteleggingen. Lærestedets vurdering av hva slags individuell tilrettelegging som sikrer likeverdige utdanningsmuligheter kan vanskelig bli eksakt:
– Vil denne studenten med lese- og skrivevansker få likeverdige utdanningsmuligheter ved innvilgelse av pc med retteprogram på skriftlig eksamen? Vil det gi denne studenten en urettmessig fordel hvis hen i tillegg får utvidet tid?

En rettesnor for å unngå indirekte diskriminering kan være: – Hvis studenten ikke får denne tilretteleggingen, bidrar det til en forskjellsbehandling som kan medføre at hen kommer i en dårligere stilling på grunn av funksjonsnedsettelsen?

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21: Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲