• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Lovkrav - Individuell tilrettelegging

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Tilretteleggingsbestemmelsene i fagskoleloven og universitets- og høyskoleloven er identiske fra 1. august 2019. Sektorlovgivningen ble da endret for å harmonere bedre med likestillings- og diskrimineringslovens bestemmelse om tilrettelegging for studenter med funksjonsnedsettelser.

Læringsmiljøparagrafen, §15 i Lov om høyere yrkesfaglig utdanning, gir studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med særskilte behov, rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen.

Det er vesentlig å være oppmerksom på tilretteleggingsbehovet i den daglige studiesituasjonen, og ikke bare den unntakssituasjon som eksamen representerer.

Formålet med tilretteleggingsplikten er å sikre like muligheter, ikke å stille studenter med funksjonsnedsettelse eller studenter med andre særskilte behov bedre enn andre studenter, eller å gi dem særlige rettigheter. For at vi skal oppnå likebehandling, må det iverksettes konkrete tiltak tilpasset behovene til den enkelte student.

Tilretteleggingen skal ikke føre til en reduksjon av de faglige kravene som stilles i den enkelte utdanningen. Det medfører at tilretteleggingsplikten også er knyttet til den enkelte utdanningen og det er derfor ikke nødvendigvis automatikk i type tilrettelegging som kan gis. Tilretteleggingstiltak følger ikke studenten ved bytte av studium eller institusjon.

I fagskolenes vurdering av sitt tilretteleggingsansvar skal det ikke tas hensyn til de helsekrav som eventuelt gjelder for ansettelse i de aktuelle yrkene utdanningen kan føre til. Tilretteleggingsmuligheter på en framtidig arbeidsplass er utenfor utdanningsinstitusjonenes mandat.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6: Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲