• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Nyheter
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Organisasjon
    • Finn ressurs
    • Andre aktiviteter
    Søk Lukk
    English
Lytt

Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Alle vil veie fordeler og ulemper ved å opplyse om funksjonsnedsettelser. Eksempelvis kan det tenkes at studenter som er avhengig av helseattest i framtidig yrkesutøvelse ugjerne vil utgi helseopplysninger. Informasjon fra skolens side om hva ‘individuell tilrettelegging’ er, kan bidra til å tydeliggjøre fordelene ved å be om en samtale om tilretteleggingsbehov og 
-muligheter. Får en til å dreie fokuset fra «-Hva feiler det deg?» til «-Hva er viktig for deg?», kan det gi et enda bedre utgangspunkt for samhandlingen mellom student og lærested.

Ikke alle som søker tilrettelegging har behov for en kartleggingssamtale. Hvis en søknad om tilrettelegging forutsetter dialog, enten det er e-post, telefon eller et personlig møte; kan det heve terskelen for å etterspørre tilrettelegging. Det må være mulig å søke om tilrettelegging uten en samtale. Informasjonssikkerhet er her et stikkord: å sende en søknad med helseopplysninger er en betraktelig barriere i seg selv.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25: Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy
*nasjonal pådriver i høyere utdanning
inkluderende læringsmiljø - LMU - universell utforming

Lenker

VUU - Veileder universell utforming

Søk stimuleringsmidler 

Følg oss

Facebook

Twitter

Redaktør

Kjetil Knarlag

Tlf.:+47 73 55 06 80 

Mobil: +47 97 71 00 21

E-post: kjetil.knarlag@ntnu.no 

Kontakt 

E-post: kontakt@universell.no

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS :Webdesign :Bennett
▲