• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Samarbeid student - fagskole

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Kunnskap om tilrettelegging ligger både hos fagskolen og studenten. Tilretteleggingsplikten forutsetter at utdanningsinstitusjonen og studenten samarbeider. Dersom studenten vet hva som vil tilfredsstille behovet for individuell tilrettelegging, må studenten gi informasjon om dette. Utdanningsinstitusjonen har plikt til å aktivt forsøke å tilrettelegge og bør sette seg inn i hvilke tilretteleggingsbehov som kan følge av den aktuelle diagnosen eller funksjonsnedsettelsen. Lærestedet kan ikke overlate ansvaret for å etterspørre tilrettelegging til personen med et tilretteleggingsbehov.

Mange studenter etterspør en liste over mulige tilretteleggingstiltak uten at dette handler om «-Hva kan jeg få?». Åpenhet fra fagskolens side om hva individuell tilrettelegging helt konkret innebærer, kan bidra til en bedre forventningsavklaring, og imøtekomme både studenter som forventer at diagnosen automatisk vil generere spesifikke tilretteleggingstiltak – og studenter som reagerer på at de ikke er blitt informert om hva de har rett til av individuell tilrettelegging.

Praktiske tiltak for å bidra til å oppfylle fagskolens tilretteleggingsplikt inkluderer lett tilgjengelig informasjon om hvem som er kontaktperson, samt trefftider og kontaktinfo. Det bør gis informasjon om konkrete tilretteleggingstiltak uten å knytte disse til
spesifikke funksjonsnedsettelser eller diagnoser. En uttømmende liste over tilretteleggingstiltak kan vanskelig gis, men overordnede begrep som ‘tilrettelagt eksamen’ bør fylles med mer spesifikt innhold.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24: Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲