• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Standardiserte løsninger for individuelle behov

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Tilretteleggingen ved fagskoler, universiteter og høyskoler skal ta utgangspunkt i forutsetningene og behovene til studenten som trenger tilrettelegging. Det må vurderes konkret hva den enkelte student har behov for. Tilrettelegging kan skje både gjennom generelle tiltak overfor hele studentgruppen eller gjennom spesifikke tiltak rettet kun mot den aktuelle studenten.

Tilretteleggingen kan skje innenfor eller utenfor det ordinære undervisningsopplegget. Høyere utdanning har med tiden utviklet flere varianter av «bransjestandarder» når det gjelder tilrettelegging for studenter med lese- og skrivevansker. Det innebærer gjerne en «grunnpakke» med flere tiltak.

Med slike grunnpakker unngår institusjonene et for finmasket tiltaksapparat som kan gi utilsiktet forskjellsbehandling av studenter med samme funksjonsnedsettelse. Slike standardløsninger kan betraktes som tidsbesparende for institusjonen ved at det letter den individuelle vurderingen og eventuell klagebehandling, men innvilgelse av tiltak på bakgrunn av diagnosegruppe vil ikke alltid bety at det er egnet individuell tilrettelegging: Det vil være studenter med lese- og skrivevansker som har behov for ytterligere tilrettelegging utover standardiserte pakker. Standardiserte løsninger kan bare anvendes der de er egnet til å imøtekomme det individuelle behovet.

Skjematisk innvilgelse av en pakke med tiltak kan i sin tur bli unødig ressurskrevende for institusjonen hvis studenten likevel velger å ikke benytte seg av noen av tiltakene i pakken. Studenter må også ha frihet til å vegre seg for tiltak; eksempelvis dysleksiattest til sensor.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20: Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲