• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Universell utforming av læringsmiljø

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Det følger også av fagskolelovens læringsmiljøparagraf (§15) at læringsmiljøet skal være utformet etter prinsippet om universell utforming:

Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og spesiell utforming.

Universell utforming og individuell tilrettelegging er to ulike strategier for å oppnå inkludering: Tilrettelegging kan skje både gjennom generelle tiltak overfor hele studentgruppen eller gjennom spesifikke tiltak rettet kun mot den aktuelle studenten.

Hensikten med universell utforming er å unngå særløsninger, og at kostnader knyttes til individuelle behov. Retten til individuell tilrettelegging skal fungere som et supplement der nedbyggingen av samfunnsskapte barrierer ikke fullt ut er tilstrekkelig.

Universell utforming vil ikke løse ethvert behov i enkelttilfeller for personer med funksjonsnedsettelse og universelt utformede løsninger skal likevel ikke utelukke individuell tilrettelegging for mennesker med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det.

Forholdet mellom de to inkluderingsstrategiene universell utforming og individuell tilrettelegging kan illustreres slik:

Universell utforming

- av de ordinære løsningene på lærestedet

Proaktivt - forebyggende aktivitet

Utformet for alle - bedre kvalitet for alle

Eksempler universell utforming av undervisning:

• Gjøre presentasjoner tilgjengelig før/etter undervisningsøkt

• Organisert lyd- eller videoopptak av undervisning

• Alle studenter kan velge hvordan de demonstrerer sin kunnskap

Individuell tilrettelegging

- der universell utforming ikke er tilstrekkelig

Reaktivt – når et behov har oppstått

Tilpasset den enkelte – kompenserer for nedsatt funksjonsevne

Eksempler tilrettelegging av undervisning:

• Enkeltstudent får tilgang til presentasjonen eller får notathjelp

• Enkeltstudent får ta lydopptak/ videopptak av undervisning

• Enkeltstudent får alternativ eksamensform

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10: Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26. Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲