• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Utredning av studenter med lese- og skrivevansker

Publisert: 29.mai 2020 Endret: 27.okt 2020

Hvilken dokumentasjon bør kreves i forbindelse med tilrettelegging for studenter med lese- og skrivevansker? Noen institusjoner krever rapport fra en sakkyndig utredning. De fleste som krever en sakkyndig utredning/ logopedisk utredning, godkjenner utredninger fra ungdomsskolen. Andre anser en uttalelse eller erklæring fra fastlege som tilstrekkelig.

Lovverket bygger på at lese- og skrivevansker skal ha blitt avdekket i løpet av grunnopplæringen. Studenter som tidligere er utredet for dysleksi, har i utgangspunktet tilstrekkelig dokumentasjon å fremlegge. Mange studenter blir først klar over sine lese- og skrivevansker i forbindelse ved oppstart i høyere utdanning. Disse studentene mangler dokumentasjon på sine lese- og skrivevansker når de skal søke tilrettelegging.

Studenter har ikke den samme retten til sakkyndig vurdering av sine særlige behov, slik det følger av opplæringsloven, hvor elever i grunnskole og videregående opplæring kan utredes for lese- og skrivevansker ved den kommunale eller fylkeskommunale pedagogiskpsykologiske tjenesten (PPT).

Selv om lese- og skrivevansker skal være avdekket før oppstart i høyere utdanning, er det behov for å finne løsninger for de som av ulike årsaker ikke har blitt fanget opp, eller som av andre årsaker har behov for ny utredning. Noen høyere utdanningsinstitusjoner har inngått avtaler om utredning ved lokal PPT, men dette er ikke gjennomførbart overalt. Andre institusjoner har avtale med privatpraktiserende logoped. Utgifter dekkes normalt av lærestedet. Verken studentsamskipnader eller Statped har noe mandat til utredning av lese- og skrivevansker for studenter. NAV Arbeidsrådgivning tilbyr i visse tilfeller utredning for lese- og skrivevansker.

Noen høyere utdanningsinstitusjoner står selv for screening/ kartlegging av lese- og skrivevansker som grunnlag for å tilstå tilrettelegging.

Forrige kapittel Neste kapittel
Dysleksi i fagskolen - en veileder til individuell tilrettelegging

Innholdsfortegnelse

1. Om veilederen
2. Hva er dysleksi?
3. Dysleksibegrepet
4. ADHD og dysleksi
5. Forekomst i høyere utdanning
6. Lovkrav - Individuell tilrettelegging
7. Uforholdsmessig byrde
8. Egnet individuell tilrettelegging
9. Inkluderende læringsmiljø
10. Universell utforming av læringsmiljø
11. Krav om handlingsplan
12. Funksjonsnedsettelse
13. Studenter med særskilte behov
14. Funksjonshemming
15. Behov for individuell tilrettelegging
16. Dokumentasjon av nedsatt funksjonsevne
17. Tilretteleggingstiltak for lese- og skrivevansker
18. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek - NLB
19. Datahjelpemidler
20. Standardiserte løsninger for individuelle behov
21. Likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter
22. Faglige krav
23. Fagskolens plassering av tilretteleggingsansvaret
24. Samarbeid student - fagskole
25. Opplyse om funksjonsnedsettelse ("disclosure")
26: Utredning av studenter med lese- og skrivevansker
27. Dysleksi Norges faglige retningslinjer
28. Ikke-utredete studenter
29. Eksempler på kartleggingsverktøy

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲