Publikasjon
Universellrapport 1:2017 - Equity in Student Mobility in Nordic Higher Education (ESMHE)
Publisert: 07.mar 2018
Endret: 21.mai 2019
Rapport, Tilrettelegging og inkludering, Utveksling
The ESMHE project is a result of an initiative by the Nordic Committee of Senior Officials for Education and Research (ÄK-U), which implements the policy of the Nordic Council of Ministries of Education and Research (MR-U). The project is a part of the Nordic “Action Plan for Nordic Co-operation on Disability 2015 – 2017”.
Publikasjon
Studenter med ADHD og Asperger syndrom
Publisert: 21.nov 2017
Endret: 21.mai 2019
Tilrettelegging og inkludering, Funksjonsnedsettelse, ADHD, Asperger, Utredninger
Stadig flere rådgivere for studenter med nedsatt funksjonsevne angir at de møter et økende antall av studenter som har ADHD og/eller Asperger syndrom. I studentmassen rapporterer hele 1,7 % av studentene å ha en form for nevroutviklingsforstyrrelse.
Publikasjon
Mentor for studenter med funksjonsnedsettelse
Publisert: 21.nov 2017
Endret: 28.okt 2022
Rapport, Tilrettelegging og inkludering
HK-dir har gjennomført en kartlegging av nytteverdi og organisering av mentortilbudet for studenter med funksjonsnedsettelse. Formålet er å synliggjøre mentortiltaket generelt, belyse nytteverdi for ulike aktører, og foreslå grep som kan kvalitetssikre og effektivisere ordningen.
Publikasjon
Mangfold og ulikhet i et læringsmiljøperspektiv
Publisert: 15.nov 2017
Endret: 21.mai 2019
Rapport, Læringsmiljøutvalg, Tilrettelegging og inkludering, Læringsmiljø, Mangfold
I anledning LMU-forum 2013 hvor temaet var "Mangfold og ulikhet", skrev sosiolog Jo Ese ved Høgskolen i Østfold en artikkel om dette temaet i et læringsmiljøperspektiv.