HK-dir har gjennomført en kartlegging av nytteverdi og organisering av mentortilbudet for studenter med funksjonsnedsettelse. Formålet er å synliggjøre mentortiltaket generelt, belyse nytteverdi for ulike aktører, og foreslå grep som kan kvalitetssikre og effektivisere ordningen.
Mentor er en måte å tilrettelegge for studenter med tilretteleggingsbehov. Fortrinnsvis er det er tilbud til studenter som har utdanningsstøtte gjennom NAV, men det er også noen studiesteder som tilbyr dette til andre studenter med funksjonsnedsettelse.
HK-dir har innhentet erfaringer fra et utvalg studenter, mentorer, tilretteleggingskontakter ved lærestedene og saksbehandlere i NAV, for å få et kunnskapsgrunnlag om god organisering og praksis.
Hvorfor utredes mentorordningen?
De aller fleste tilretteleggingstiltak er det lærestedet selv som har regien på. Spesielt for NAVs mentorordning er at den innvilges og finansieres av NAV, mens den praktiske gjennomføringen administreres av studiestedene. Utdanningsinstitusjonene har gjennom flere år uttrykt et behov for en gjennomgang av NAVs mentorordning for å belyse utfordringer og finne gode løsninger med administreringen av ordningen, og samarbeidet mellom lærested og NAV.
Lærestedene erfarer at mentor kan være avgjørende for gjennomføring for mange studenter, men det er utfordrende å følge opp hvert enkelt mentortiltak. Det er også uheldig at ordningen administreres og organiseres på svært forskjellige måter på de ulike lærestedene og NAV-kontor.
NAVs mentorordning er lite brukt, og målgruppen for ordningen er, slik den er organisert i dag, tilgjengelig for svært få studenter. Tidligere utredninger peker også på at manglende kjennskap til ordningen er en av de viktigste årsakene til at tiltaket ikke brukes mer.
Hvem er rapporten for?
Målgruppen for rapporten er hovedsakelig ansatte ved landets høyere utdanningsinstitusjoner og ansatte ved NAV-kontor. Ved å bli bedre kjent med hverandres saksbehandlingsprosess, erfaringer og eventuelle barrierer i samarbeidet kan det bli lettere å samkjøre prosessene. Samtidig vil rapporten gi en statusbeskrivelse, økt innsikt og kunnskapsgrunnlag for organisering av ordningen for Arbeids- og velferdsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet. Mentorer og studenter som mottar mentor er en forlenget målgruppe, og kan ha spesielt glede av mentorenes og studentenes erfaringer i kapittel 8 og 9.
Oppfølging og HK-dir sin rolle
Kartleggingen foreslår standardisering av rutiner, samt en mer smidig organisering av ordningen for berørte parter. I tillegg foreslås det tiltak for bedre kvalitetssikring av ordningen, samt forslag til hvordan flere kan nyttiggjøre seg av mentor som tiltak, både i regi av NAV og av utdanningsinstitusjonene.
HK-dir har en samarbeidsavtale med Arbeids- og velferdsdirektoratet, som blant annet fremmer behov for samarbeid for å finne hindringer og forbedringsmuligheter i regelverk, identifisere og spre god praksis for å gi mennesker like muligheter, og vurdere samarbeid om kunnskapsgrunnlag, evalueringer og effektvurderinger av tiltakene. Avdeling for universell utforming og læringsmiljø vil kontakte samarbeidsorganet som ble opprettet i forbindelse med avtalen for å diskutere bruk av rapporten. Gjennom rollen som faglig rådgiver og koordinator overfor utdanningsinstitusjonene vil rapporten formidles til institusjonene, og synliggjøre både utfordringer, løsninger, nytteverdi og god praksis i dialog med sektoren for å gi best mulig vilkår for institusjonenes arbeid på området.
HK-dir vil også bruke veilederrollen til å utvikle digitalt opplæringsmateriell om mentorordninger for studenter med funksjonsnedsettelse, som kan tilpasses institusjonenes ulikhet for intern bruk. Dette vil også kunne deles med NAV.