Etter å ha kartlagt de 78 studiene i utvalget, ser vi nå på hvem av dem som nevner universell utforming eller andre indikerende begrep. Et funn defineres her av forekomstobservasjoner, både på studieprogram- og emnenivå, og uavhengig av minstekrav ut over at det er nevnt.
Figur 4: Diagram som viser forekomst av universell utforming i de kartlagte studiene.
Fordelingen viser seg å være ganske jevn, det vil si at 56 % av studieprogrammene omtaler universell utforming / inkludering på en eller annen måte. I 44 % av studiene finner vi ingen tegn til universell utforming. For videre analyse av datasettet forholder vi oss til «uu er nevnt» og «andre indikerende begrep» som en samlet kategori, hvor vi mener det er et tilstrekkelige funn til å kunne anta at studentene lærer noe om uu.
Hvis vi studerer forekomstene av indikatorvariablene, kan vi danne oss et bilde av hvor i beskrivelsene universell utforming og andre begrep er nevnt.
Figur 5: Diagram som viser hvor universell utforming er nevnt.
Merk at det totalt er gjort 75 positive observasjoner av indikatorvariablene for forekomst av uu, mens det totale antall studier som inneholder uu er 44. Dette er fordi universell utforming nevnes flere steder på enkelte studier. En stor overvekt av funnene våre ligger på emnenivå, det vil si emnebeskrivelser eller læringsutbyttebeskrivelser på emnenivå. Dette kan tolkes på flere måter, men det er verdt å merke seg at summen av emnebeskrivelser i et helt studieprogram er vesentlig større i omfang enn den generelle studieprogrambeskrivelse.
Figur 6: Prosentvis forekomst av universell utforming, fordelt etter funnsted.Om vi ser på prosentfordelingen gir den oss et bilde av i hvor stor grad vi kan forvente å finne noe om uu i de forskjellige beskrivelsene av et studium. Vi ser blant annet at vi kan forvente å finne noe om uu i underkant av 10 % av beskrivelser på programnivå, mens det forekommer beskrivelser av uu på emnenivå i om lag 47 % av studieprogrammene.
Figur 7: Forekomst av universell utforming, etter nivå på utdanningen.
I figuren over ser vi at den prosentvise forekomsten av uu er fallende etter hvert som nivået på studieprogrammene øker. Videre er det interessant å se på hvordan den prosentvise forekomsten gir seg utslag i mengden studenter som lærer noe om uu. Dette gjør vi ved å se på antall studenter med hensyn til forekomsten av uu.
Tabell 12: Antall og prosenter av studenter som lærer noe om universell utforming. Nivå | Totalt antall studenter | Prosent studenter totalt | Studenter som lærer om uu | Prosent studenter som lærer om uu |
Årsstudium | 335 | 4 % | 255 | 76 % |
Bachelor | 5586 | 67 % | 3765 | 67 % |
Master | 2405 | 29 % | 1640 | 68 % |
Sum | 8325 | 100 % | 5660 | 66 % |
Som tabellen over viser, er den prosentvise andelen studenter som lærer om uu nærmest lik for bachelor- og masterstudenter (67 og 68 %), og noe høyere for studenter på årsstudier (76 %). Disse prosentsatsene er mye høyere enn den generelle forekomsten av uu i studieprogrammer (56 %) og kan best forklares med at de studieprogrammene som inneholder uu også har flest studenter.
Figur 8: Studenter som lærer og ikke lærer om universell utforming, fordelt etter nivå på utdanningen.
Den store mengden med studenter som lærer noe om uu er derfor å finne på bachelor- og delvis masternivå, illustrert ved det oransje og lilla arealet i grafen over.