• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Nyheter
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Om Universell
    • Finn ressurs
    Søk Lukk
    English
Lytt

Oversikt over målbare indikatorer

Publisert: 08.mai 2019 Endret: 08.mai 2019

Hvilke indikatorer som egner seg for en måling av forekomst/ status og kvalitet for universell utforming i alle utdanninger summeres i følgende tabell:

Tabell 7: Oppsummering av indikatorer for universell utforming av IKT.

Indikator

Måleverdi

Metodikk

Analyse

Programbeskrivelse (LUB)

Ja

Nei

Forekomst

Kvantitativ (statistikk og nett)

Emnebeskrivelser (LUB)

Ja

Nei

Forekomst

Kvantitativ

Kvalitetsvurdering av LUB

Høy grad av uu

Middels grad av uu

Lav grad av uu

Ingen forekomst

Tekstanalyse

Kvalitativ

Studentantall

Studenter som får uu-undervisning vs. studentantall på målte IKT-emner

Nivå

Emne

Årsstudium

Bachelor

Masteremne

Masteroppgave

PhD

EVU

Forekomst

Kvantitativ

Innhold 1
Overflatenivå - tema

Ja

Nei

Ukjent

Analyse av innhold

Kvalitativ

Innhold 2

Mellomnivå - tema

Ja

Nei

Ukjent

Analyse av innhold

Kvalitativ

Innhold 3

Dybdenivå - tema

Ja

Nei

Ukjent

Analyse av innhold

Kvalitativ

Pensum

Høyt

Middels

Lavt

Null

Ukjent

Analyse av innhold

Kvalitativ (rapportering, spørreundersøkelse)

Obligatoriske aktiviteter / innleveringer

Individuell

Gruppe

Ikke gitt som tema

Ukjent

Forekomst

Analyse av innhold og nivå

Kvantitativ (rapportering)

Kvalitativ (intervju, rapportering, case)

Vurderingsformer

Ja

Nei

Ukjent

Forekomst

Type vurderingsform

Kvantitativ (rapportering)

Kvalitativ (intervju, spørreundersøkelse)

Totalvurdering

SKALA 1 - 5


Forrige kapittel Neste kapittel
Kartlegging av universell utforming som fagbegrep i norske IKT-utdanninger

Innholdsfortegnelse

1. Sammendrag
2. Oppdrag
3. Metode: Utdanninger som berører forskriften for universell utforming av IKT
4. Begrepsavklaring og avgrensninger
5. Utvalg, fagretninger og datagrunnlag
6. Metode for digital undersøkelse
7. Valg av indikatorer og målepunkt for status og kvalitet
8. Læringsutbyttebeskrivelser
9. Pensum og anbefalt lesning
10. Innhold og nivå
11. Obligatoriske innleveringer og aktiviteter
12. Vurderinger, eksamen og tema
13: Oversikt over målbare indikatorer
14. Presentasjon av datasett
15. Utvalgsanalyse
16. Om studieprogrammene
17. Forekomst av universell utforming i kartleggingene
18. Emneforekomster
19. Oppsummering og videre arbeid
*nasjonal pådriver i høyere utdanning
inkluderende læringsmiljø - LMU - universell utforming

Lenker

VUU - Veileder universell utforming

Søk stimuleringsmidler 

Følg oss

Facebook

Twitter

Redaktør

Kjetil Knarlag

Tlf.:+47 73 55 06 80 

Mobil: +47 97 71 00 21

E-post: kjetil.knarlag@ntnu.no 

Kontakt 

E-post: kontakt@universell.no

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS :Webdesign :Bennett
▲