• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Utvalgsanalyse

Publisert: 08.mai 2019 Endret: 08.mai 2019

I prosjektbeskrivelsen ble utdanningsgruppene innen informasjons- og datateknologi angitt som hovedmålgrupper for denne undersøkelsen. Dette omfatter utdanninger fra lavere nivå, som enkeltkurs og videreutdanning, til mastergrader. Det ble gjort en vurdering av at det fantes flere relevante studier innen hovedgrupperingene 654- og 754-, og utvalget er derfor gjort med disse klassene som utgangspunkt: 

Tabell 10: NUS-koder benyttet i analysen.

NUS-kode

Nivå

Beskrivelse

6541

Lavere nivå

Informasjons- og datateknologi

6549

Lavere nivå

Informasjons- og datateknologi, andre

7541

Høyere nivå

Informasjons- og datateknologi

7549

Høyere nivå

Informasjons- og datateknologi, andre


Under disse grupperingene finner vi totalt 79 ulike NUS-koder25. Merk at ikke alle disse kodene er representert i det endelige datasettet, men de har vært aktuelle for utvelgelse. 

Som nevnt ble Utdanningsdirektoratet sin utdanningsportal (utdanning.no) innledningsvis benyttet for å finne aktuelle studier i kategorien informasjons- og datateknologi. Senere ble dette datagrunnlaget byttet ut med studier funnet gjennom DBH sin oversikt over studieprogrammer26. I denne statistikken finnes alle studieprogram hver enkelt institusjon tilbyr, med tilhørende NUS-koder. En sammenstilling av alle aktuelle studieprogrammer, definert av 654- og 754-gruppen, ga oss et totalt utvalg på 264 oppføringer. 

Endringer i utvalget og utvalgsmetode

Det ble tidlig klart at ikke alle disse 264 oppføringene kunne være aktuelle for videre analyse. Årsaken til det store antallet oppføringer er nok sammensatt, blant annet rapporterer institusjonene flere ganger på samme studium hvis studiet tilbys på deltid, nettbasert, ved forskjellige campus med mer. Enkelte oppføringer viste seg å være studier som ikke lenger eksisterer, men som muligens rapporteres inn som følge av at det fortsatt er studenter som ikke er ferdig uteksaminert. Noen studieprogram har også forskjellige retninger en kan velge underveis, og her har en i noen av disse tilfellene rapportert dem inn som hvert sitt program, i tillegg til en «sekkepost». I noen tilfeller blir enkeltemner à eksempelvis 7,5 studiepoeng rapportert inn som egen oppføring, muligens fordi disse tilbys som enkeltkurs i etter- og videreutdanningsporteføljen. 

Av de gjenstående utdanningsprogrammene ble det gjort en vurdering av om aktuell yrkesutøvelse av de forskjellige studiene ville ha en mulig sluttbruker. Etter denne analysen ble en rekke studieprogrammer innen blant annet elektronikk og satellitteknologi strøket. 

I utvalget har en prioritert års-, bachelor- og masterstudier. Med de nevnte justeringer endte vi opp med et totalt utvalg på 78 studieprogrammer27 som grunnlag for videre kartlegging. Utvalget ble definert, endret og utviklet i løpet av kartleggingen, ettersom det ikke fantes en ferdig oversikt over de studier som var aktuelle fra før.

Tabell 11: Fordeling av analyserte studieprogrammer mellom institusjoner.

Institusjon

Institusjonskategori

Antall studieprogram

Høgskolen i Molde – vitenskapelig høgskole i logistikk

Statlig vitenskapelig høgskole

1

Høgskolen i Innlandet

Statlig høgskole

1

Høgskolen i Østfold

Statlig høgskole

5

Høgskulen på Vestlandet

Statlig høgskole

3

Høyskolen Kristiania

Privat høgskole

13

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Universitet

2

Nord universitet

Universitet

2

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Universitet

16

OsloMet – storbyuniversitetet

Universitet

4

Universitetet i Agder

Universitet

9

Universitetet i Bergen

Universitet

4

Universitetet i Oslo

Universitet

6

Universitetet i Stavanger

Universitet

3

Universitetet i Sørøst-Norge

Universitet

5

Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet

Universitet

4

Sum

 

78


Som vi ser av oversikten gir dette utvalget oss en god spredning mellom institusjoner, geografisk beliggenhet og mellom høgskoler og universiteter. Basert på tilgjengelige innrapporterte data omfattet dette 8325 IKT-studenter, med forbehold om flere mulige feilkilder.

25. Se dokumentasjon av NUS-kodene som er benyttet, https://www.universell.no/fileshare/filarkivroot/Universell2017/
Fagomr%C3%A5der/Universell%20utforming/NUS-koder.htm

26. Se http://dbh.nsd.uib.no/statistikk/rapport.action?visningId=234

27. Se oversiktstabell over alle kartlagte studier, https://www.universell.no/fileshare/filarkivroot/Universell2017/
Fagomr%C3%A5der/Universell%20utforming/Kartlagte%20studier.htm


Forrige kapittel Neste kapittel
Kartlegging av universell utforming som fagbegrep i norske IKT-utdanninger

Innholdsfortegnelse

1. Sammendrag
2. Oppdrag
3. Metode: Utdanninger som berører forskriften for universell utforming av IKT
4. Begrepsavklaring og avgrensninger
5. Utvalg, fagretninger og datagrunnlag
6. Metode for digital undersøkelse
7. Valg av indikatorer og målepunkt for status og kvalitet
8. Læringsutbyttebeskrivelser
9. Pensum og anbefalt lesning
10. Innhold og nivå
11. Obligatoriske innleveringer og aktiviteter
12. Vurderinger, eksamen og tema
13. Oversikt over målbare indikatorer
14. Presentasjon av datasett
15: Utvalgsanalyse
16. Om studieprogrammene
17. Forekomst av universell utforming i kartleggingene
18. Emneforekomster
19. Oppsummering og videre arbeid

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲