Utvalgsanalyse
Publisert: 08.mai 2019
Endret: 08.mai 2019
I prosjektbeskrivelsen ble utdanningsgruppene innen informasjons- og datateknologi angitt som hovedmålgrupper for denne undersøkelsen. Dette omfatter utdanninger fra lavere nivå, som enkeltkurs og videreutdanning, til mastergrader. Det ble gjort en vurdering av at det fantes flere relevante studier innen hovedgrupperingene 654- og 754-, og utvalget er derfor gjort med disse klassene som utgangspunkt:
Tabell 10: NUS-koder benyttet i analysen. NUS-kode | Nivå | Beskrivelse |
6541 | Lavere nivå | Informasjons- og datateknologi |
6549 | Lavere nivå | Informasjons- og datateknologi, andre |
7541 | Høyere nivå | Informasjons- og datateknologi |
7549 | Høyere nivå | Informasjons- og datateknologi, andre |
Under disse grupperingene finner vi totalt 79 ulike NUS-koder25. Merk at ikke alle disse kodene er representert i det endelige datasettet, men de har vært aktuelle for utvelgelse.
Som nevnt ble Utdanningsdirektoratet sin utdanningsportal (utdanning.no) innledningsvis benyttet for å finne aktuelle studier i kategorien informasjons- og datateknologi. Senere ble dette datagrunnlaget byttet ut med studier funnet gjennom DBH sin oversikt over studieprogrammer26. I denne statistikken finnes alle studieprogram hver enkelt institusjon tilbyr, med tilhørende NUS-koder. En sammenstilling av alle aktuelle studieprogrammer, definert av 654- og 754-gruppen, ga oss et totalt utvalg på 264 oppføringer.
Endringer i utvalget og utvalgsmetode
Det ble tidlig klart at ikke alle disse 264 oppføringene kunne være aktuelle for videre analyse. Årsaken til det store antallet oppføringer er nok sammensatt, blant annet rapporterer institusjonene flere ganger på samme studium hvis studiet tilbys på deltid, nettbasert, ved forskjellige campus med mer. Enkelte oppføringer viste seg å være studier som ikke lenger eksisterer, men som muligens rapporteres inn som følge av at det fortsatt er studenter som ikke er ferdig uteksaminert. Noen studieprogram har også forskjellige retninger en kan velge underveis, og her har en i noen av disse tilfellene rapportert dem inn som hvert sitt program, i tillegg til en «sekkepost». I noen tilfeller blir enkeltemner à eksempelvis 7,5 studiepoeng rapportert inn som egen oppføring, muligens fordi disse tilbys som enkeltkurs i etter- og videreutdanningsporteføljen.
Av de gjenstående utdanningsprogrammene ble det gjort en vurdering av om aktuell yrkesutøvelse av de forskjellige studiene ville ha en mulig sluttbruker. Etter denne analysen ble en rekke studieprogrammer innen blant annet elektronikk og satellitteknologi strøket.
I utvalget har en prioritert års-, bachelor- og masterstudier. Med de nevnte justeringer endte vi opp med et totalt utvalg på 78 studieprogrammer27 som grunnlag for videre kartlegging. Utvalget ble definert, endret og utviklet i løpet av kartleggingen, ettersom det ikke fantes en ferdig oversikt over de studier som var aktuelle fra før.
Tabell 11: Fordeling av analyserte studieprogrammer mellom institusjoner. Institusjon | Institusjonskategori | Antall studieprogram |
Høgskolen i Molde – vitenskapelig høgskole i logistikk | Statlig vitenskapelig høgskole | 1 |
Høgskolen i Innlandet | Statlig høgskole | 1 |
Høgskolen i Østfold | Statlig høgskole | 5 |
Høgskulen på Vestlandet | Statlig høgskole | 3 |
Høyskolen Kristiania | Privat høgskole | 13 |
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet | Universitet | 2 |
Nord universitet | Universitet | 2 |
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Universitet | 16 |
OsloMet – storbyuniversitetet | Universitet | 4 |
Universitetet i Agder | Universitet | 9 |
Universitetet i Bergen | Universitet | 4 |
Universitetet i Oslo | Universitet | 6 |
Universitetet i Stavanger | Universitet | 3 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Universitet | 5 |
Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet | Universitet | 4 |
Sum | | 78 |
Som vi ser av oversikten gir dette utvalget oss en god spredning mellom institusjoner, geografisk beliggenhet og mellom høgskoler og universiteter. Basert på tilgjengelige innrapporterte data omfattet dette 8325 IKT-studenter, med forbehold om flere mulige feilkilder.
Forrige kapittel
Neste kapittel