LMU-forum 2018 i Drammen
Universell og Universitetet i Sørøst-Norge inviterte til LMU-forum torsdag den 13.9.2018. Seminaret fant sted ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Drammen.
Målgruppe
Primærmålgruppen for seminaret var studenter og ansatte som sitter i- eller har tilknytning til Læringsmiljøutvalg (LMU) ved norske universiteter og høgskoler. Andre som har interesse av læringsmiljø- og LMU-arbeid var selvsagt også velkomne. Ved utløp av påmeldingsfristen, var 70 deltakere registrert.
Vi i Universell vil takke for et godt seminar, med mange gode innlegg og viktige bidrag til diskusjonene!
Årets tema og innhold
Vi tok for oss den eksterne evalueringen av LMU, hvor både Universitetet i Sørøst-Norge, Kunnskapsdepartementet, Norsk Studentorganisasjon og Universell hadde innlegg. Deltakere på forumet kom også med kommentarer og spørsmål underveis. Videre fikk vi et innblikk i hvordan Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet har forsøkt å løse utfordringen det er med å ha ett felles LMU for en fusjonert flercampusinstitusjon. Vi var så heldige å ha University of Cambridge på besøk, som ga oss litt innsikt i hvordan et av verdens høyest rangerte universiteter jobber med læringsmiljø. Universitetet i Sørøst-Norge ga oss presentasjoner om hvordan de jobber med digitalt læringsmiljø og læringsmiljø for studenter med norsk som andrespråk, før vi avsluttet dagen med en omvisning i Universitetsbiblioteket i Drammen.
Program
13.9.2018
08:00
Kaffi og registrering
Registreringen åpner kl. 8.
09:00
Velkommen til USN og LMU-forum
Velkommen til USN! Vi blir bedre kjent med årets vertskap for LMU-forum og får synspunkter på både LMU på flercampus, den eksterne evalueringen av LMU-ordningen samt studentundersøkelser.
Halvor Austenå er Viserektor for utdanning og studiekvalitet ved Universitetet i Sørøst-Norge og har sittet i LMU både som leder og representant.
09:30
LMU-evalueringen: Kommentarer og videre lovarbeid
Kunnskapsdepartementet har fått en rapport om LMU-ordningen og har sendt lovforslag på høring. Hvilke lærdommer kan universiteter og høyskoler trekke fra rapporten? Hvordan er veien videre for arbeidet med læringsmiljø?
Magnus Sparre er rådgiver i Kunnskapsdepartementet.
10:00
Pause
Beinstrekk og påfyll i koppen
10:15
Studentenes forventninger til LMU og fremtidig læringsmiljøarbeid
En sentral del av hensikten bak opprettelsen av LMU var å sikre studentene medvirkning i arbeidet med læringsmiljø. I lys av utviklingen og evalueringen – hva forventer studentene av fremtidens LMU og hvilke grep bør tas?
Fam Karine Heer Aas er Velferds- og likestillingsansvarlig i Norsk studentorganisasjon (NSO), som er den nasjonale interesseorganisasjonen for 230 000 av landets studenter.
11:00
Oppsummering og innspill
Universell summerer opp departementets og studentenes presentasjoner og kommer med innspill for fremtidig arbeid med LMU.
11:30
Lunsj
Mat og nettverksbygging
12:30
Et helhetlig og strategisk LMU ved en fusjonert institusjon
UiT har gått fra å være et universitet på Tromsøya i 2008 til et flercampusuniversitet med store geografiske avstander i 2016. Vi får en kort historikk over LMU ved UiT og blir kjent med hvordan det endelige forslaget til ny organisering ble jobbet fram. Videre ser vi på veien videre for LMU og hvilke saker LMU har jobbet med det siste året.
Jørund Jørgensen er seniorrådgiver og sekretær for LMU ved UiT - Norges arktiske universitet.
13:15
Perspektiv: University of Cambridge sitt arbeid med læringsmiljø og mangfold
14:00
Digitalt læringsmiljø
En økende andel av norsk høyere utdanning foregår som nett- og samlingsbaserte studier. Hvordan ivaretas læringsmiljøet for «nye» målgrupper på digitale plattformer og hvordan kan LMU bidra til dette?
Hjørdis Hjukse er seksjonssjef ved
USN eDU, enhet for digitalisering og utdanningskvalitet ved USN.
14:30
Tiltak for mangfold og inkluderende læringsmiljø
Studentgruppen i høyere utdanning er i økende grad preget av mangfold. Studenter som har norsk som andre språk og som ikke har tilstrekkelige norsk-ferdigheter har spesielle utfordringer i studietiden og har ofte problemer med å fullføre studiene på normert tid og har høyere frafall. Ved hjelp av et aksjonsforskningsprosjekt utvikler vi et veiledningstilbud, kalt Akademisk Språkkafé – ASK, som er spesielt tilpasset sykepleierstudenter med norsk som andrespråk. Prosjektets overordnete formål er å utvikle en pedagogisk veiledningsmodell som kan anvendes i alle profesjonsutdanninger som har en mangfoldig studentgruppe .
Beate Lie Sverre er førsteamanuensis og prosjektleder for
Akademisk språkkafe – ASK ved USN.
15:00
Omvisning i Universitetsbiblioteket i Drammen
Bibliotekarene
Marit Gjone Sandsleth og
Anne Stenhammer viser oss
universitetsbiblioteket og forteller om hvordan biblioteket tilrettelegger for læring.