Kartlegging av LMU-aktivitet i 2020
Bjørnar Kvernevik
Publisert: 12.mai 2020
Endret: 03.jun 2020
I perioden etter 12. mars 2020 har læringsmiljøet i høyere utdanning endret seg fra stor grad av campusbasert læring, til digitale løsninger. I den anledning har Universell ønsket å få kartlagt aktiviteten og virksomheten i læringsmiljøutvalgene.
Læringsmiljøutvalgene (LMU) skal være en arena for utvikling av institusjonenes arbeid med læringsmiljø, og ivareta studentenes medvirkning i prosessene som angår alle sider av det fysiske, pedagogiske, psykososiale, organisatoriske og digitale læringsmiljø. Endrede rammevilkår påvirker naturlig nok utvalgets virksomhet og muligheter. I tråd med Universell sin rolle som pådriver for LMU, ønsker vi med denne undersøkelsen å bidra til kunnskap om utvalgene i dagens situasjon. Målet er å sørge for at LMU-ene fortsatt er operative gjennom å tilpasse våre tilbud til nye behov som institusjonene har.
Invitasjon til å delta i kartleggingen ble sendt til kontaktpersoner for læringsmiljøutvalg ved 42 høyere utdanningsinstitusjoner den 28.4.2020 med en påminnelse den 4.5.2020. Skjemaet ble stengt for registreringer den 11.5.2020. Det var da kommet inn 25 svar. Dette tilsvarer en svarandel på 60 %.
Hovedfunn og oppsummering
- 60 % har gjennomført LMU-møte etter 12. mars.
- Kontakten mellom representantene er omtrent som før ved de fleste institusjoner.
- Arbeidsmengden er stort sett som før, eller litt mindre.
- LMU er operativt ved 72 % av institusjonene.
- Kun 28 % av LMU-ene har bidratt i arbeidet med høringssvar til ny universitets- og høyskolelov.
- Psykososialt og digitalt læringsmiljø, samt semesterstart og informasjonsflyt framheves som viktige oppgaver framover.
Vi takker alle som har tatt seg tiden til å besvare undersøkelsen vår. Se gjerne spørsmålene som ble stilt i spørreskjemaet, om du er interessert i formuleringene.
Resultater