Ny universitets- og høyskolelov
Publisert: 18.mai 2020
Endret: 18.mai 2020
Kun 7 av 25 spurte institusjoner har involvert LMU i arbeidet med høringssvar til ny universitets- og høyskolelov. Dette er kartleggingens mest overraskende funn, ettersom lovforslaget i aller høyeste grad berører studentenes læringsmiljø. En institusjon påpeker at studentens stemme ivaretas gjennom studentdemokratiet. Ellers vet vi lite om hvorfor LMU-ene ikke er mer involvert i arbeidet med høringssvar.
De utvalgene som har jobbet med høringen, har i varierende grad vært involvert så langt. Noen har saken på agendaen til neste møte, andre har latt LMU-leder og arbeidsutvalget bidra direkte til institusjonens høringssvar. En institusjon sier at det ble forsøkt å få til en diskusjon om forslaget, men at det ikke fulgte noen aktiv diskusjon. Flere sier også at de skal eller har bidratt med innspill til relevante deler av forslaget, som kapitlene om læringsmiljø og studentdeltakelse.
Utvalget har fått ansvar for å særlig gi innspill på kapittel 19 i høringen
- Beskrivelse av hvordan et LMU har vært involvert
Forrige kapittel
Neste kapittel