Veien videre for LMU
Publisert: 18.mai 2020
Endret: 18.mai 2020
Respondentene ble stilt følgende spørsmål:
Dersom høstsemesteret også forblir mer eller mindre heldigitalt – hva ser dere for dere at blir viktig å legge vekt på i utvalget? Hva vil dette ha å si for utvalgets arbeid fremover?
Flere løfter fram psykososialt og digitalt læringsmiljø som viktige oppgaver framover. Det vises til at det kreves samarbeid med både institusjon og studentorganisasjoner for å forhindre frafall og forebygge ensomhet. Med minimalt med kontakt mellom studenter og ansatte, må det finnes gode løsninger for å opprettholde studievaner, holde motivasjonen oppe og sørge for at studentene kjenner tilhørighet til institusjonen.
Digital semesterstart og førsteårsstudenter framheves også som en viktig satsing, gjerne i samarbeid med studentsamskipnaden og studentfrivilligheten. Balansen mellom digitalt og fysisk studietilbud, arealdisponering og ivaretakelse av alle spektre av læringsmiljøet pekes på som mulige oppgaver. Utvalget må involvere seg i planarbeid og sørge for samspill med ledelsen i disse sakene.
Når det gjelder utvalgsarbeidet, viser noen institusjoner til at det vil foregå som normalt, ettersom de er vant til en digital møteform. Det nevnes også at det blir viktig å opprettholde tett kontakt med studentrepresentantene og sørge for god informasjonsflyt – noe som taler for hyppigere møter. Andre igjen viser til at en grunnet ressursmangel og arbeidsbelastning trolig ikke vil kunne satse noe særlig på utvalgets arbeid framover.
Ett av svarene uttrykker bekymring for at LMU skal reduseres til en diskusjonsgruppe der ingenting fører til tiltak. Det oppleves som et problem at LMU ikke blir inkludert i formelle prosesser, men kun gir innspill der de inviterer seg selv.
Det ses på som en utfordring å skape et godt studentmiljø, noe som vil kreve ekstra fokus fra utvalget. Videre må det etableres og gjennomføres tilrettelegging ved digital undervisning. I den anledning har Universell laget en veileder for tilrettelegging under situasjonen med Covid-19.
Skulle høstundervisningen også måtte foregå digitalt, blir noe av det viktigste å skape tydelige planer og informasjonsflyt slik at studentene både føler tilhørighet og at arbeidet deres fører fram og har mening.
- Kommentar til hva som blir viktig å legge vekt på framover
Forrige kapittel
Neste kapittel