• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Håndbok, Læringsmiljøutvalg, Læringsmiljø
Lytt

Håndbok for LMU

Bilde av Bjørnar Kvernevik Bjørnar Kvernevik Publisert: 02.okt 2017 Endret: 16.mai 2019


Denne håndboka har som formål å gi en innføring i utvalgets arbeid – en Læringsmiljøutvalgets ABC – med en grunnleggende innføring i roller, oppgaver og arbeidsmåter. Målgruppen for håndboken er medlemmer, studenter og sekretærer i læringsmiljøutvalg (LMU), men den kan også være nyttig for administrasjon, studentorganisasjoner og ledelse ved utdanningsinstitusjonene.


LMU utgjør en viktig del av styring og demokrati ved høgskoler og universiteter i Norge, og det er lange tradisjoner i sektoren for å inkludere studentene i avgjørelser som angår dem. I LMU har studentene stor innflytelse og medvirkning på utviklingen av et godt og inkluderende læringsmiljø. 
Lov om universiteter og høgskoler (UHL) § 4-3 definerer rammer for arbeidet med å skape et godt og inkluderende læringsmiljø for studentene, samt LMUs rolle, oppgaver og sammensetning. Dette utgjør bakgrunnen for utformingen av LMUs mandat.

Ideen om læringsmiljøutvalg kom tidlig på 2000-tallet, i forbindelse med kvalitetsreformen for høyere utdanning. Utvalget skulle ta vare på læringsmiljøet, slik arbeidsmiljøutvalg gjør med arbeidsmiljøet. Begrepet læringsmiljøutvalg kom i Ot. prp. nr. 40 (2000-2001), som førte til ny UHL i 2003. Institusjonene får her ansvar for det helhetlige læringsmiljøet for alle studenter. I Ot. prp. nr. 40 står det videre at et fullt forsvarlig læringsmiljø må fastsettes i lys av teknisk og sosial utvikling i samfunnet, og ut fra det aktuelle studium og studieopplegg.

UHL formaliserer at studentene skal ha minst 20 % av representantene i alle organer som tar avgjørelser på lærestedet. 

I et LMU skal det være like mange studenter som ansatte. Dette gjør at utvalget har potensiale til å bli studentenes viktigste utvalg hvor de får stor innvirkning og kan sette agendaen for hva studentene er opptatt av.

Til håndboka

Les håndboka

Innholdsfortegnelse

  1. Hva er et læringsmiljø?
  2. Eksempler på læringsmiljøsaker
  3. Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming
  4. LMUs ansvar og rolle - mandat
  5. Hvem er representert i LMU?
  6. Plassering i organisasjonen
  7. LMUs sentrale oppgaver
  8. Klager, tilbakemeldinger og avvik
  9. LMU som pådriver, organisering av arbeidet
  10. Dialogmøter og ansvarliggjøring
  11. Systematisk arbeid med læringsmiljø
  12. Lover og rammeverk for LMU

Last ned håndboka

LMU-håndbok (pdf) Last ned LMU-håndbok.pdf

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲