• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Dialogmøter og ansvarliggjøring

Publisert: 13.nov 2017 Endret: 13.nov 2017

Innføringen av dialogmøter som møteform for LMU har flere steder gitt LMU nyttig kunnskap om lokale forhold ved institusjonen. Konseptet ble utviklet av Universitetet i Bergen i 2009, og innebærer at LMU avholder møtene ute på campus i samarbeid med fagmiljøene.

Agendaen i et dialogmøte er at lokal ledelse og studentrepresentanter gir innblikk i lokale utfordringer og iverksatte tiltak, LMU informerer om sitt arbeid, samt at det gjennomføres en befaring i læringsmiljøet. Slike møter gjør det enklere for LMU å identifisere felles læringsmiljøtiltak i organisasjonen, samt gir god oppdatering på status ute i fagmiljøene. LMU får med denne arbeidsmetodikken et solid grunnlag når de skal gi råd og uttalelser til styret og ledelsen.

Dialogmøter har som positiv effekt at de også bidrar til større engasjement og økt synlighet både i LMU og i organisasjonen. Det er et godt verktøy for store institusjoner med campus på flere ulike geografiske områder, og der hvor det er store ulikheter i studentenes læringsmiljø.

Oppfølging av vedtak - ansvarliggjøring

Forberedelser av saker til LMU kan være tidkrevende, og den administrative ressursen gjennom LMU-sekretæren kan være for lav. Dersom det kun blir opp til én person å gjennomføre vedtakene etter LMU-møtet, kan resultatet være at for lite blir gjort mellom møtene.

Et smart virkemiddel er ansvarliggjøring av representantene frem mot neste møte ved å fordele arbeidsoppgaver. En slik arbeidsmåte gjør at utvalget får gjort mer, samtidig som medlemmene får brukt sin fagkompetanse, og de holder seg varme i trøya på LMU-saker.

Eksempel på oppgaver som kan fordeles er å innhente informasjon i form av rapporter eller statistikk, å ta kontakt med fakultetene for å be om tilbakemelding på hva som gjøres, å forberede et notat eller liknende.

Ved å sette en frist i god tid før neste møte, kan dette gjøre saksforberedelsene og oppfølgingen lettere for utvalget.
Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-håndbok

Innholdsfortegnelse

1. Hva er et læringsmiljø?
2. Eksempler på læringsmiljøsaker
3. Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming
4. LMUs ansvar og rolle - mandat
5. Hvem er representert i LMU?
6. Plassering i organisasjonen
7. LMUs sentrale oppgaver
8. Klager, tilbakemeldinger og avvik
9. LMU som pådriver, organisering av arbeidet
10: Dialogmøter og ansvarliggjøring
11. Systematisk arbeid med læringsmiljø
12. Lover og rammeverk for LMU

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲