• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming

Publisert: 13.nov 2017 Endret: 13.nov 2017

Sammenhengen mellom læringsmiljøbegrepene: Et helhetlig læringsmiljø 

Det å dele begrepet læringsmiljø i fem deler kan være utfordrende å forvalte i praksis.  Det komplekse i begrepet beskrives godt i Stortingsmelding 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning: 

Måten byggene utformes og brukes på, har stor betydning for hvilke læringsformer og samhandlingsmønstre som utvikler seg. Dette gjelder både innad i hvert enkelt bygg og hvordan byggene er samlet i en større campus. Eksempelvis vil et bygg med flere seminarrom og åpne møteplasser legge bedre til rette for samarbeid og kommunikasjon enn et bygg med privatiserte rom og lukkede dører. Samtidig vil skjermede arbeidsplasser legge mer til rette for konsentrasjon. God forvaltning av bygg og campus handler derfor ikke bare om å håndtere byggenes tekniske kvaliteter. Det handler i større grad om å se på bygg og campus som strategiske verktøy som bidrar til at institusjonene når sine mål.
- Meld. St 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (kvalitetsmeldingen), s.39.

Tilsvarende gjelder for sammenhengen mellom det pedagogiske og digitale læringsmiljø. Regjeringen forventer at fagmiljøene i mye større grad enn i dag bruker undervisningsformer hvor studentene har en aktiv rolle, og at de bruker digitale hjelpemidler og ny teknologi der det er hensiktsmessig og mulig.

Vi kan forvente at utviklingen av nye undervisningsformer med digitale hjelpemidler, mer aktive studenter, nye rammer for det fysiske læringsmiljø og ny teknologi kommer til å fortsette. Utformingen av de fysiske og digitale omgivelsene setter rammer for læringsaktivitetene og hvordan undervisningen kan gjennomføres. 


Universell utforming av læringsmiljø

Det er to andre viktige begrep i UHL som stiller krav til utformingen av studenters læringsmiljø, og som skal være en ledestjerne i arbeidet:

  • Læringsmiljøet skal være universelt utformet.
  • Institusjonen skal legge studiesituasjonen til rette for studenter med særskilte behov, så langt det er mulig og rimelig.

Universell utforming kan defineres på ulike måter. Den juridiske definisjonen finner vi i Likestillings- og diskrimineringsloven § 17, men i denne håndboka har vi valgt å ta utgangspunkt i FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. 

Universell utforming (uu) er utforming av produkter, omgivelser, programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming
- FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
En kort introduksjon til universell utforming.

I praksis dreier universell utforming av læringsmiljø seg om

  • utforming av bygninger og uteområder
  • å planlegge bruk av IKT slik at verktøyene kommer alle studenter til gode
  • å planlegge studieprogram og studiemateriell med tanke på mangfoldet i studentmassen
  • metoder for undervisning og læring som gir god studiekvalitet for alle

LMU skal bidra til universell utforming av læringsmiljø slik at flest mulig av studentene inkluderes i de ordinære løsningene. Slik oppfyller vi FN-konvensjonens krav om å begrense behov for spesielle tilpasninger.

Dette skal ikke utelukke hjelpemidler for studenter med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det. Et universelt utformet læringsmiljø skal legge til rette for og stimulere til læring, fremme helse og trivsel for alle studenter. LMUs arbeid skal kort oppsummert legge til rette for mangfoldet i studentmassen.
Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-håndbok

Innholdsfortegnelse

1. Hva er et læringsmiljø?
2. Eksempler på læringsmiljøsaker
3: Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming
4. LMUs ansvar og rolle - mandat
5. Hvem er representert i LMU?
6. Plassering i organisasjonen
7. LMUs sentrale oppgaver
8. Klager, tilbakemeldinger og avvik
9. LMU som pådriver, organisering av arbeidet
10. Dialogmøter og ansvarliggjøring
11. Systematisk arbeid med læringsmiljø
12. Lover og rammeverk for LMU

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲