• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

LMU som pådriver, organisering av arbeidet

Publisert: 13.nov 2017 Endret: 13.nov 2017

LMU er gitt en tydelig pådriverrolle, og forventes å delta aktivt i planleggingen av tiltak vedrørende studentenes læringsmiljø. Det faktum at LMU er et lovpålagt utvalg bør i utgangspunktet gi både legitimitet og innflytelse ved lærestedet, men dette vil ikke skje automatisk.

Universell har avdekket en del felles suksessfaktorer som karakteriserer arbeidet i de institusjonene som lykkes godt med sitt LMU-arbeid.

Suksessfaktorer for LMU:

  • LMU har utarbeidet et tydelig mandat der utvalget får en aktiv rolle – en pådriverrolle, med avklaring av LMUs oppgave og rolle vis a vis andre utvalg.

  • Institusjonen har diskutert og avklart viktige begreper (læringsmiljø, universell utforming).

  • LMUs og institusjonens arbeid med systematisk utvikling av læringsmiljø er implementert i kvalitetssystemet, og utvalgsstrukturen fremgår av organisasjonskartet.

  • Institusjonens kvalitetsmodell og systematikk legges til grunn i LMUs og institusjonens arbeid med utvikling av en helhetlig handlingsplan for studenters læringsmiljø.

  • LMU har tilgang på all relevant informasjon fra eksempelvis resultater fra ulike studentkartlegginger, studentbarometer, avviks- og tilbakemeldinger på studentenes læringsmiljø, HMS-avvik/rapportering, klagesaker og så videre. 

Organisering av arbeidet

Med et komplekst saksfelt, mange utvalg å forholde seg til, samt tidvis utydelige rammer er det fort gjort at LMUs arbeid blir litt ustrukturert. Kanskje går det lang tid mellom hver gang en skikkelig sak er på bordet, eller kanskje utvalget bruker mye tid på mindre viktige saker?

Et svar på dette kan være å lage en egen plan for arbeidet i LMU. Noen steder kalles dette «Handlingsplan for LMU». En slik plan beskriver systematisk LMUs oppgaver for det kommende året eller perioden. Planen bør beskrive faste arbeidsoppgaver, som utarbeidelse av årsrapport, innspill til kvalitetsmelding, arbeid med handlingsplaner og liknende. I tillegg er planen en fin måte å få satt kjente enkeltsaker på dagsorden i løpet av perioden. Kanskje ønsker man å få diskutert en sak om rutiner ved varslingssaker, eller gjennomføre en undersøkelse om studentarbeidsplasser i løpet av året? Dette er bare to kjappe eksempler på tiltak som kan beskrives i en arbeidsplan.

Planen kan gjerne settes opp etter en mal hvor en beskriver tiltaket, hvilken aktivitet dette krever, hvilken oppfølging saken skal ha, en tidsramme for saken og hvem som står som ansvarlig mottaker av LMUs vedtak/arbeid.

Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-håndbok

Innholdsfortegnelse

1. Hva er et læringsmiljø?
2. Eksempler på læringsmiljøsaker
3. Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming
4. LMUs ansvar og rolle - mandat
5. Hvem er representert i LMU?
6. Plassering i organisasjonen
7. LMUs sentrale oppgaver
8. Klager, tilbakemeldinger og avvik
9: LMU som pådriver, organisering av arbeidet
10. Dialogmøter og ansvarliggjøring
11. Systematisk arbeid med læringsmiljø
12. Lover og rammeverk for LMU

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲