LMUs ansvar og rolle - mandat
Publisert: 13.nov 2017
Endret: 13.nov 2017
Universitets- og høgskoleloven § 4-3 hjemler hva LMU skal være og hvilke oppgaver utvalget skal ha. Det overordnede ansvaret for studentenes læringsmiljø er lagt til institusjonens styre, mens i det daglige er det et lederansvar å sørge for at studentene har et godt læringsmiljø.
LMU er et utvalg som består av ansatte og studenter ved lærestedet. Utvalget skal bidra til at institusjonen utvikler et godt læringsmiljø, og til at lovens bestemmelser blir ivaretatt ved utformingen av læringsmiljøet. LMU rapporterer direkte til styret.
Det at LMU er et lovpålagt utvalg kan gi både legitimitet og innflytelse ved lærestedet, men dette skjer ikke automatisk. Ordningen med Læringsmiljøutvalg er relativt ny. LMU har vært nødt til å finne sin egen plass i institusjonene, blant etablerte tradisjoner og måter å arbeide med læringsmiljø på. Det handler om å finne gode løsninger som ivaretar og sikrer kvalitet i det helhetlige læringsmiljøet.
Læringsmiljøutvalgets ansvar og oppgaver skal være i tråd med lovens krav og styret kan gi flere oppgaver.
- UHL § 4-3
LMU skal arbeide målrettet for et godt og inkluderende læringsmiljø. Dette innebærer å delta i og starte prosesser som har innvirkning på læringsmiljøet, altså inneha en pådriverrolle.
UHL § 4-3 beskriver en del konkrete oppgaver for LMU:
- Være pådriver for at lovens krav til læringsmiljø blir gjennomført.
- Delta i planlegging av tiltak vedrørende læringsmiljø.
- Følge nøye med på utviklingen i spørsmål som angår studentenes sikkerhet og velferd.
- Holdes orientert om klager som institusjonen mottar fra studentene vedrørende læringsmiljøet, og gi uttalelser om disse forholdene.
- Gjøres kjent med pålegg og annet fra Arbeidstilsynet.
- Avgi årlig rapport om institusjonens arbeid med læringsmiljø.
- Eventuelt ivareta andre oppgaver gitt av styret.
- Rapportere til styret.
Gjennom å bruke sin rett til å uttale seg og gi anbefalinger i aktuelle læringsmiljøsaker, har LMU innflytelse på beslutninger i ledelsen og i styret. Praktiske eksempler på dette vil bli gitt i kapittel 3.
Det er gjerne styret ved lærestedet som vedtar LMUs mandat. Et slikt mandat bør være tydelig og minst beskrive:
- LMUs rolle
- LMUs oppgaver – også ut over minstekravene i UHL
- Begrepsavklaring (læringsmiljø, universell utforming)
- Kobling mellom LMU og institusjonens systemer og andre utvalg
- LMUs rett til uttalelser, informasjonsflyt og -kanaler
- Sammensetningen i LMU
- Sekretariatsfunksjon, stilling tilknyttet LMU
- Tentativt antall møter per år
- Eventuelt LMUs budsjett eller disponible midler
- Eventuelt lokale underutvalg
- Eventuelt arbeidsutvalg
I arbeidet med mandatet bør det avgjøres hvorvidt LMU skal ha spesielle, lokale oppgaver ved institusjonen – ut over minstekravene i UHL.
Forrige kapittel
Neste kapittel