Systematisk arbeid med læringsmiljø
Publisert: 13.nov 2017
Endret: 13.nov 2017
LMU forventes å bidra aktivt til å gi retning og innhold i arbeidet med utvikling av læringsmiljøet, og det er derfor vi betrakter LMU som en premissleverandør ved institusjonene. I hvilken grad LMU i praksis har reell innflytelse, avgjøres av i hvilken grad utvalget faktisk blir lyttet til og involvert i beslutningsprosesser ved lærestedet.
Vi anbefaler derfor alle utdanningsinstitusjoner å planlegge arbeidet i LMU i samsvar med resten av virksomhetens arbeid med institusjonens årshjul. Dersom LMU fremmer forslag til tiltak som har budsjettmessige implikasjoner, er dette avgjørende for hvorvidt tiltak kan realiseres.
Figur 2: Modell for systematisk arbeid med læringsmiljø.
Denne arbeidsformen for LMU er et kvalitetsarbeid, hvor arbeidet
Planlegges
Ved hjelp av kartlegginger, oversikt og politikkutforming.
Gjennomføres
Gjennom konkrete tiltak i handlingsplanen, opplæring og informasjon.
Følges opp
Ved god innsikt i resultater av læringsmiljøundersøkelser, meldinger og rapporter som kommer.
Evalueres og forbedres
Gjennom vurdering av forbedringstiltak, endringer av mål og nye rutiner.
Utdanningsinstitusjonene skal ha på plass et eget kvalitetssystem for utdanning. Gjennom systematisk kvalitetsarbeid med læringsmiljø i LMU, kan dette arbeidet implementeres som en del av institusjonens kvalitetssystem. Som en konsekvens av dette, vil LMU sitt arbeid bli hele institusjonens arbeid.
Forrige kapittel
Neste kapittel