• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Arrangement
    • Nyheter
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Organisasjon
    • Finn ressurs
    Søk Lukk
    English
    Lytt

    Systematisk arbeid med læringsmiljø

    Publisert: 13.nov 2017 Endret: 13.nov 2017

    LMU forventes å bidra aktivt til å gi retning og innhold i arbeidet med utvikling av læringsmiljøet, og det er derfor vi betrakter LMU som en premissleverandør ved institusjonene. I hvilken grad LMU i praksis har reell innflytelse, avgjøres av i hvilken grad utvalget faktisk blir lyttet til og involvert i beslutningsprosesser ved lærestedet. 

    Vi anbefaler derfor alle utdanningsinstitusjoner å planlegge arbeidet i LMU i samsvar med resten av virksomhetens arbeid med institusjonens årshjul. Dersom LMU fremmer forslag til tiltak som har budsjettmessige implikasjoner, er dette avgjørende for hvorvidt tiltak kan realiseres. 

    Figur 2: Modell for systematisk arbeid med læringsmiljø.

    Denne arbeidsformen for LMU er et kvalitetsarbeid, hvor arbeidet

    Planlegges
    Ved hjelp av kartlegginger, oversikt og politikkutforming.

    Gjennomføres
    Gjennom konkrete tiltak i handlingsplanen, opplæring og informasjon.

    Følges opp
    Ved god innsikt i resultater av læringsmiljøundersøkelser, meldinger og rapporter som kommer.

    Evalueres og forbedres
    Gjennom vurdering av forbedringstiltak, endringer av mål og nye rutiner.

    Utdanningsinstitusjonene skal ha på plass et eget kvalitetssystem for utdanning. Gjennom systematisk kvalitetsarbeid med læringsmiljø i LMU, kan dette arbeidet implementeres som en del av institusjonens kvalitetssystem. Som en konsekvens av dette, vil LMU sitt arbeid bli hele institusjonens arbeid. 
    Forrige kapittel Neste kapittel
    LMU-håndbok

    Innholdsfortegnelse

    1. Hva er et læringsmiljø?
    2. Eksempler på læringsmiljøsaker
    3. Et helhetlig læringsmiljø og universell utforming
    4. LMUs ansvar og rolle - mandat
    5. Hvem er representert i LMU?
    6. Plassering i organisasjonen
    7. LMUs sentrale oppgaver
    8. Klager, tilbakemeldinger og avvik
    9. LMU som pådriver, organisering av arbeidet
    10. Dialogmøter og ansvarliggjøring
    11: Systematisk arbeid med læringsmiljø
    12. Lover og rammeverk for LMU
    *nasjonal pådriver i høyere utdanning
    inkluderende læringsmiljø - LMU - universell utforming

    Lenker

    VUU - Veileder universell utforming

    Søk stimuleringsmidler 

    Følg oss

    Facebook

    Twitter

    Redaktør

    Kjetil Knarlag

    Tlf.:+47 73 55 06 80 

    Mobil: +47 97 71 00 21

    E-post: kjetil.knarlag@ntnu.no 

    Kontakt 

    E-post: kontakt@universell.no

    Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
    CMS :Webdesign :Bennett
    ▲