• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Lærestedenes anbefalinger til Universell

Publisert: 15.nov 2017 Endret: 15.nov 2017

Universell sitt oppdrag er å være en nasjonal pådriver innen høyere utdanning for inkluderende læringsmiljø, LMU og Universell utforming. For å ivareta pådriverrollen må vi vite hva som rører seg ute i sektoren, og vi ba i kartleggingen om å få tilbakemeldingene fra lærestedene på aktuelle saker og tema institusjonene ønsker vi som nasjonal kompetanseenhet skal følge opp. Det er svært hyggelig å registrere de mange konstruktive tilbakemeldinger på tema som lærestedene ønsker kartlagt, gjennomført eller fulgt opp i regi av Universell:

  • Hva er årsaker til stort frafall i studier?
  • Hvilke fysiske arbeidsplasser ønsker studenter?
  • Hva skal til for at studenter i større grad skal engasjere seg i råd og utvalg?
  • Hvordan sikre balanse i LMU mellom studentrepresentanter med stor grad av gjennomstrømning og ansatte med lang fartstid og erfaring?
  • Hvordan skape handlingsrom uten å bli en budsjettplage?
  • Hvordan fanges informasjon fra studentene opp og videreformidles til LMU?
  • Hvordan tilrettelegge for personer med skjulte diagnoser?
  • Hvordan bedre kontakt mellom lærestedene og hjelpemiddelsentralen? 
  • Hvordan belyse og informere generelt om universell utforming?
  • Hvordan synliggjøre LMU slik at studentene er klar over at utvalget finnes og er der for de?
  • Hvordan påvirker reformene i høyere utdanning og Kvalifikasjonsrammeverket læringsmiljøet, kvaliteten i utdanningene og relevansen av det vi utdanner studentene til? 
  • Hvordan sikre trygghet, sikkerhet og beredskap i læringsmiljøet når vi sender studentene til urolige områder?
  • Hvordan kan læringsmiljøet brukes i en konkurransesituasjon og påvirker LMU's fokusområde? Konkurransefortrinn og institusjonelle særtrekk.
  • Utfordringer i forhold til flerkulturell og mangfoldig studentmasse.
  • Utfordringer i forhold til psykisk helse.
  • Grenseoppgang mellom det å være ansatt og det å være student.
  • Tilby læringsmiljøundersøkelse til lærestedene igjen.
  • Opplæring i LMU-arbeid for studenter.
  • Pådrivere for å få på plass avvikssystem/oppfølgingssystem for tilbakemeldinger på både fysisk og psykososialt læringsmiljø.
  • Informere om løsninger for digitale eksamener.
Holdningsskapende arbeid rettet mot undervisere og forelesere om tilrettelegging for studenter i undervisningssituasjonen.
Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-kartlegging 2012-2013

Innholdsfortegnelse

1. Innledning
2. Lovteksten
3. Mandat
4. Organisering av LMU
5. Synlighet og innflytelse i organisasjonen
6. Opplæring
7. Systematisk kvalitetsarbeid
8. Lærestedenes læringsmiljøtiltak 2012-2013
9: Lærestedenes anbefalinger til Universell
10. Oppfølging fra Universell - kunnskapsutvikling
11. Oppsummering

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲