Opplæring
Publisert: 15.nov 2017
Endret: 15.nov 2017
Studentenes læringsmiljø omhandler både det fysiske, psykososiale, organisatoriske og digitale læringsmiljøet. UHL stiller krav om at læringsmiljøet skal være fullt forsvarlig med hensyn til studentenes helse, sikkerhet og velferd. Feltet er omfattende og krever at representantene i LMU har god innsikt og kunnskap. For institusjonene og utvalgene er det en stor utfordring at studentrepresentantene som hovedregel skiftes ut årlig. Dette medfører et kontinuerlig behov for opplæring av nye representantene slik at de kan ivareta sine verv. Universell har fått mange tilbakemeldinger fra sektoren på at det er vanskelig å sikre god opplæring, og da spesielt opplæring av studentrepresentantene.
Opplæring og LMU-håndbok | Stor / svært stor grad | Liten/noen /svært liten grad | Ikke relevant/ blank |
LMU får opplæring og oppdatering ved endringer i relevant lov, forskrift eller rammebetingelser | 8 | 13 | 7 |
Lærestedet har håndbok eller opplærings-materiell for nye LMU-representanter | 4 | 20 | 4 |
Nye representanter får god opplæring i LMU-arbeid | 2 | 22 | 4 |
Kartleggingen i 2013 viser at opplæring kun skjer i liten grad, og bare 2 læresteder oppgir at nye representanter får god opplæring i LMU-arbeid. Noen få læresteder har utarbeidet egen LMU-håndbok som brukes ved innføring i LMU-arbeidet lokalt. Enkelte læresteder har bemerket at alle nye medlemmer får en gjennomgang av LMUs mandat og presisering av mandat ved oppstart, og at dette er deres viktigste opplæringsmateriell.
Funnene bekrefter at det innen sektoren er en stor utfordring å sikre god opplæring av nye representanter til LMU, og da særlig nye studentrepresentanter. Dette er et tema som krever tiltak både lokalt ved institusjonen, samt nasjonalt i regi av Universell.
Forrige kapittel
Neste kapittel