• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Synlighet og innflytelse i organisasjonen

Publisert: 15.nov 2017 Endret: 15.nov 2017

Selv om LMU har et klart mandat og er del av utvalgsstrukturen, innebærer ikke nødvendigvis det at LMU har innflytelse i organisasjon. Vi ønsket å få kartlagt i hvilken grad lærestedene opplever at LMU har reell innflytelse i organisasjonen. LMU er den eneste arena i organisasjonen hvor studentene er representert med 50 % av utvalgets antall representanter. I kartleggingen ønsket vi
også å kartlegge i hvilken grad LMU er synlig blant studentene.

Av 28 læresteder oppgir 12 læresteder at LMU har stor/svært stor innflytelse, mens 12 oppgir i liten/noen grad. Det er en tankevekker at hele 16 læresteder oppgir at LMU bare i liten/noen grad er synlig blant studentene, og kun 4 læresteder oppgir i stor/svært stor grad.

I undersøkelsen ble det lagt vekt på å finne ut mer om hvilke kanaler som bidrar til å gjøre LMU synlig i organisasjonen som for eksempel referater og uttalelser fra LMU, LMU-nettside med mere.

Informasjonsmateriell og kanaler

I stor/svært stor grad

I liten/noen /svært liten grad

Blank/vet ikke

Referat og uttalelser skrives og gjøres tilgjengelige

21

3

4

Egne LMU-nettsider med informasjon om LMU og arbeid med læringsmiljø

17

6

5

LMU-referat går til styret som orienteringssak

11

12

5

LMU-referat er orienteringssak på møter i toppledelsen

4

15

9


Holdt opp mot funnene som tilsier at LMU i for liten grad er synlig blant studentene, kan det synes som denne måte å informere på, ikke er helt tilstrekkelig.  Samme tendens ble avdekket i gjennomgangen av årsrapporter i 2007 - 2009. Det er interessant at bare 4 læresteder oppgir at toppledelsen har LMU-referat som orienteringssak på sine møter. Undersøkelsen bekrefter at de fleste læresteder gjør referater og uttalelser fra LMU tilgjengelige, og mange har etablert egne LMU-nettsider som informasjonskanal. Det er en utfordring for institusjonene at de har et stort antall interne nettsider. LMU er en viktig læringsmiljøarena som bør være lett synlig blant studentene. Funnene tyder på at LMUs-nettsider kan være vanskelig å finne frem til i den store informasjonsjungelen. Kartleggingen viser at institusjonene i sektoren har utfordringer når det gjelder å gjøre LMU synlig innad i egen organisasjon, samt å sikre god forankring i toppledelsen og linjen for øvrig på LMU-arbeid og viktige LMU-saker. 
Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-kartlegging 2012-2013

Innholdsfortegnelse

1. Innledning
2. Lovteksten
3. Mandat
4. Organisering av LMU
5: Synlighet og innflytelse i organisasjonen
6. Opplæring
7. Systematisk kvalitetsarbeid
8. Lærestedenes læringsmiljøtiltak 2012-2013
9. Lærestedenes anbefalinger til Universell
10. Oppfølging fra Universell - kunnskapsutvikling
11. Oppsummering

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲