Systematisk kvalitetsarbeid
Publisert: 15.nov 2017
Endret: 15.nov 2017
I de siste årene har det pågått et målrettet arbeid innen høyere utdanning når det gjelder å få på plass kvalitetssystemer for utdanning og læringsmiljø. NOKUT har fått i oppdrag å gjennomføre revisjoner av kvalitetssystemene, og de har gjennomført mange tilsyn hvor de har vurdert i hvilken grad systemene tilfredsstiller myndighetskrav stilt til sektoren.
Det er en sentral målsetting å utvikle et godt og inkluderende læringsmiljø for studentene innen høyere utdanning. I hvilken grad lærestedene lykkes med sitt kvalitets- og utviklingsarbeid på dette feltet, kartlegges også systematisk gjennom ulike nasjonale og lokale student-/læringsmiljø-undersøkelser, nasjonale helse- og trivselsundersøkelser, interne avvik- og tilbakemeldinger fra studentene med mere. Denne type informasjonskilder er svært viktige verktøy for LMU når det gjelder å ha kunnskap og innsikt i hvor institusjonen har utfordringer innen læringsmiljøet.
I gjennomgangen av årsrapportene 2007 – 2009 rapporterte lærestedene at LMU mottok svært få henvendelser fra studentene vedrørende læringsmiljøet. I undersøkelsen i 2013 spurte vi derfor konkret om LMU har gode systemer for innhenting av informasjon. Mange læresteder oppgir at de har fått på plass kvalitetssystemer for kartlegging av både læringsmiljø, avviksrapportering og tilbakemeldinger fra studentene. Videre viser undersøkelsen at omfanget av ulike typer studentundersøkelser hvor LMU har vært involvert, har økt og skjer systematisk. 20 læresteder oppgir at de har gjennomført læringsmiljøundersøkelse de senere årene, henholdsvis ett lærested i 2009, ett i 2010, syv i 2011, seks i 2012 og fem i 2013.
Lærestedet har systemer for | Stor/svært stor grad | Liten/noen grad | Ikke relevant/ blank |
Kartlegging av læringsmiljø | 17 | 7 | 4 |
Kvalitetssystem, hvor LMUs mandat, rolle og funksjon er omtalt | 16 | 5 | 7 |
Avviksrapportering/tilbakemelding | 13 | 11 | 4 |
På spørsmål om institusjonen har systemer for å kartlegge læringsmiljøet, svarer 17 læresteder at de i stor/svært stor grad har slike systemer, mens syv oppgir i liten/noen grad.
Når vi stiller spørsmål om LMU har gode systemer for informasjon svarer imidlertid 14 læresteder at LMU bare i liten/noen grad har gode systemer, mens 8 oppgir i stor/svært stor grad. Sett i sammenheng er det et lite paradoks at selv om institusjonene har gode systemer for informasjon, virker ikke denne informasjonen å tilflyte LMU i tilstrekkelig grad. Dette er en utfordring som det er enkelt for institusjonene å gjøre noe med raskt.
Tidligere undersøkelser Universell har gjennomført viser store variasjoner når det gjelder i hvilken grad LMU involveres i saker vedrørende pålegg fra Arbeidstilsynet, klagesaker, samt avviks- og tilbakemeldinger fra studentene vedrørende læringsmiljø etc. En viktig del av kartleggingen i 2013 var å undersøke hvorvidt LMU har vært involvert og orientert om denne type saker.
Saker på LMUs saksagenda i 2013 | Stor grad/svært stor grad | Liten/noen /svært liten grad | Ikke relevant/ blank |
Følger utviklingen og holdes orientert om kvalitetsarbeidet | 16 | 8 | 4 |
Holdes orientert om klagesaker/tilbakemeldinger fra studentene vedrørende læringsmiljøet | 15 | 9 | 4 |
Holdes orientert om avviksmeldinger | 12 | 9 | 7 |
Avgir uttalelser i nevnte saker til Rektor/Styret | 11 | 13 | 4 |
Er gjort kjent med pålegg og andre enkeltvedtak fra Arbeidstilsynet | 7 | 12 | 9 |
Det fremgår av undersøkelsen at institusjonene nå virker å ha flere systemer og kilder til informasjon vedrørende avvik og meldinger vedrørende læringsmiljø. Funnene viser at LMU også i en viss grad holdes orientert om og gjøres kjent med avviksmeldinger og tilbakemeldinger fra studenter på læringsmiljø. Pålegg fra Arbeidstilsynet står i liten grad på LMUs møteagenda. Kartleggingen viser at lærestedene har et stort forbedringspotensial internt når det gjelder å sørge for at også LMU får tilgang til relevant informasjon og data.
Forrige kapittel
Neste kapittel