Forord
Publisert: 13.nov 2017
Endret: 13.nov 2017
Universell er nasjonal pådriver i høyere utdanning innen inkluderende læringsmiljø, Læringsmiljøutvalg (LMU) og universell utforming. Vi skal bidra til å styrke utvalgene
slik at de får hensiktsmessige arbeidsoppgaver, nødvendig gjennomslagskraft og riktig plassering i utdanningsinstitusjonene.
Departementet har gitt Universell i mandat å være en pådriver for at LMUene får en aktiv rolle, slik at utvalgene i praksis fungerer som institusjonens pådriver i arbeidet med å skape et inkluderende og universelt utformet læringsmiljø for mangfoldet i studentpopulasjonen. I LMU har studentene stor innvirkning på hvilke saker som skal prioriteres i arbeidet med å skape et inkluderende læringsmiljø.
Vår strategi for å oppnå dette er å dokumentere og synliggjøre LMUs potensiale som premissleverandør for et godt læringsmiljø, samt utrede og formidle viktige nasjonale læringsmiljøspørsmål på vegne av utdanningsinstitusjonene.
For at Universell skal ivareta rollen som pådriver og kunnskapsutvikler er det viktig at vi er godt oppdatert på det arbeid som gjøres ute ved lærestedene. Høsten 2015 gjennomførte vi på ny en kartlegging ved høgskolene og universitetene av arbeidet i Læringsmiljøutvalgene. Funnene presenteres i denne rapporten. Vi tror at kartleggingstidspunktet var litt for tidlig til at vi har fått fanget opp vesentlige endringer i LMUenes arbeid og virke som følge av fusjoner i 2014/2015. Dette får vi komme tilbake til i neste kartlegging i 2017.
Vi i Universell håper at rapporten kan komme til nytte for Læringsmiljøutvalgene, og bidra til inspirasjon og refleksjon ved institusjonene og utvalgenes i deres arbeid med å skape inkluderende læringsmiljø.
August 2016
Kjetil Knarlag
Prosjektleder
Om publikasjonen
Neste kapittel