• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

LMU-sekretær

Publisert: 13.nov 2017 Endret: 13.nov 2017

LMU-sekretærene må kunne sies å være hjertet i LMU-arbeidet. De står for kontinuiteten i utvalgsarbeidet, de sørger for møteinnkallinger, saksbehandling, referatskriving, og sørger for opplæring av nye LMU-representanter.

LMU-sekretærene har også mange «usynlige» oppgaver som for eksempel å innhente nødvendig dokumentasjon og informasjon til sakene, jobbe opp mot riktig instans for å sørge for at sakene blir fulgt opp i etterkant, svare på spørsmål og henvendelser, systematisere tilbakemeldinger fra studentene, og ikke minst samarbeide tett med leder av LMU mellom møtene mm. Med andre ord er det mange små og store oppgaver som skal ivaretas, men hvor stor ressurs avsetter institusjonene til LMU-sekretærens arbeid? I Kartleggingen i 2015 oppgir 29 av 32 læresteder at de har avsatt ressurser for å ivareta funksjonen som LMU-sekretær, se tabell 2.

Tabell 2 – Ressurser avsatt til ivaretakelse av LMU-sekretærfunksjon

Antall studenter/
stillingsressurs

Mindre enn 10 %

10 – 20 %

20 – 30 %

Mer enn
30 %

2013

2015

2013

2015

2013

2015

2013

2015

Over 5000

6

6

2

4

0

1

0

2

2500 - 5000

3

3

2

3

0

1

0

0

500 - 2500

8

5

0

1

0

0

0

0

- 500

1

3

0

0

1

0

0

0

Tilbakemeldingene viser at 53 % lærestedene avsetter mindre enn 10 % årsverk til å ivareta LMU-sekretærfunksjonen, samt at 25 % avsetter ca. 10 % - 20 %. Med noen få unntak, virker de store institusjonene å avsette omtrent samme ressurs som de små.

Universell har over flere år fått tilbakemeldinger fra LMU-sekretærene som kan tyde på at de aller fleste i praksis bruker langt større andel enn 10 % – 20 % stilling for å ivareta sekretærfunksjonen. I tider med høyt arbeidspress og i forbindelse med effektiviseringer, fusjoner osv., har Universells ulike utredninger gitt grunn til å tro at LMU-arbeidet har blitt nedprioritert. Ved utmåling av ressurs til LMU-sekretærfunksjonen, må lærestedene sikre at avsatt ressurs samsvarer med hva som faktisk kreves for å opprettholde et godt og effektivt administrativt støtteapparat for LMU. LMU er et lovpålagt utvalg, og institusjonene har ansvar for å sikre kontinuitet og sikker drift i utvalgets arbeid, uavhengig av endringer i organisatoriske eller administrative rammebetingelser lokalt.
Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-kartlegging 2014-2015

Innholdsfortegnelse

1. Forord
2. Innledning
3. Lovteksten
4. Mandat
5. Fokusområder - fusjoner og ruspolicy
6. Organisering av LMU
7: LMU-sekretær
8. Utvalgets sammensetning og størrelse
9. Synlighet og innflytelse i organisasjonen
10. Opplæring
11. Systematisk kvalitetsarbeid
12. Lærestedenes læringsmiljøtiltak 2014-2015
13. Lærestedenes anbefalinger til Universell
14. Oppsummering

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲