• Universell*
  • Meny
    • Fagområder
      • Universell utforming
      • Læringsmiljøutvalg
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Oppdrag og aktiviteter
    • Faglig nytt
      • LMU
      • Universell utforming
      • Tilrettelegging
      • Fagskoler
    • Finn ressurs
    • Om nettstedet
    Søk Lukk
    English
Lytt

Synlighet og innflytelse i organisasjonen

Publisert: 13.nov 2017 Endret: 13.nov 2017

Selv om LMU har et klart mandat, bred sammensetning og er en del av den formelle utvalgsstrukturen, er det ingen automatikk i at LMU i praksis fremstår som synlig premissleverandør med innflytelse i organisasjon. Vi mener at dette i en viss grad også kan leses ut av hvordan LMU informerer og kommuniserer med resten av organisasjonen, i hvilken grad linjeorganisasjonen følger opp sakene fra LMU ute på enhetene, samt hvorvidt LMU har tilgang på verktøy for å gjøre sitt arbeid kjent. Universell mener blant annet at institusjonene bør kunne forvente at studentene selv bidrar aktivt med å gjøre utvalgets arbeid synlig overfor studentpopulasjonen.

La oss starte med hvilke verktøy LMU har for å bli synlige i organisasjonene? Vi har tidligere beskrevet at en del læresteder har innført dialogmøter, og mener slike møter er en av flere faktorer som kan bidra til å gjøre LMU mer synlig internt og overfor studentene.

Lærestedene tilbakemelder om ulike verktøy de har tatt i bruk (tabell 4), og som kan bidra til å gjøre LMU synlig i organisasjonen. 20 av 32 læresteder oppgir at de i stor grad gjør referater og uttalelser fra LMU tilgjengelige, mens for eksempel bare 3 læresteder har praksis med at LMU-referatene i stor grad går som orienteringssaker til toppledelsen/rektoratet. Det er noe overraskende at det synes å være mer vanlig at referatene sendes til styret (13 av 32 oppgir i stor grad). Hvordan referater og uttalelser håndteres, har betydning for utvalgets synlighet og grad av innflytelse.

Tabell 4 Informasjon og kommunikasjon av LMUs arbeid

Informasjon og kommunikasjon av LMUs arbeid

Stor/svært stor grad

Noen grad

Tallene for 2013 inkluderer også liten/svært liten grad.

Liten/svært
liten grad

Tallene for 2013 fremkommer i kolonnen «noen grad»

Blank/vet ikke/ikke
relevant

År

2013

2015

2013

2015

2013

2015

2013

2015

Referat og uttalelser skrives og gjøres tilgjengelige

21

20

3

7

3

4

2

Egne LMU-nettsider med informasjon om LMU og arbeidet med læringsmiljø

17

17

6

8

4

5

3

LMU-referat går til styret som orienteringssak

11

13

12

4

9

5

6

LMU-referat er orienteringssak på møter i toppledelsen

4

3

15

7

12

9

10

 

Et annet virkemiddel for å gjøre LMUs arbeid synlig internt, er å ha gode nettsider med informasjon om LMUs arbeid. Gode nettsider kan bidra til god innsikt i hvilke saker utvalget jobber med.

Bare halvparten av lærestedene oppgir at LMU har egne nettsider. Nettsider er spesielt viktig for å spre kontaktinformasjon til LMU, slik at studentene vet hvor de skal henvende seg.  I kartleggingen ble institusjonene også bedt om å ta stilling til påstander knyttet til LMUs synlighet og innflytelse, se   tabell 5. 

Tabell 5 – LMUs synlighet og innflytelse i organisasjonen

LMUs synlighet og innflytelse

Stor/svært stor grad

Noen grad

 

Liten/svært
liten grad

 

Blank/vet ikke/ikke
relevant

År

2013

2015

2013

2015

2013

2015

2013

2015

LMU-saker følges opp i linjeorganisasjonen

 

16

 

13

 

1

 

2

LMU er en premissleverandør

 

7

 

14

 

8

 

3

LMU er synlig i organisasjonen

 

5

 

19

 

6

 

2

LMU er synlig blant studentene

4

2

16

19

 

7

 

4

LMU har reell innflytelse

12

14

12

15

 

1

 

2

 

Her gir 14 læresteder uttrykk for at LMU i stor grad har reell innflytelse, mens 15 læresteder oppgir bare i noen grad.  Videre oppgir 13 av lærestedene at LMU-saker i noen grad følges opp i linjeorganisasjonen, noe som omtrent samsvarer med tallet som svarte at LMU har reell innflytelse.

Relativt få læresteder (7 av 32) gir imidlertid uttrykk for at LMU i stor grad er en premissleverandør
(7 av 32), mens 15 oppgir bare i noen grad.  Få læresteder gir uttrykk for at LMU i stor grad er synlig i organisasjonen og blant studentene.

Kartleggingen viser at institusjonene fortsatt har utfordringer når det gjelder å gjøre LMU til en premissleverandør som har innflytelse i egen organisasjon. For å gjøre noe med dette er nok type saker som tas opp og behandles i utvalget en viktig faktor. LMUs kommunikasjon ut i organisasjon synes heller ikke i tilstrekkelig grad å være ivaretatt. Samme tendens ble avdekket i gjennomgangen av årsrapporter i 2007 – 2009, og i kartleggingen i 2013. Egne LMU-nettsider med informasjon om LMUs arbeid og bedre krysslenking, bør være enkle og overkommelige grep for å vise vei i informasjonsjungelen. Informasjonsavdelingene kan være en ressurs for LMU i dette arbeidet.
Forrige kapittel Neste kapittel
LMU-kartlegging 2014-2015

Innholdsfortegnelse

1. Forord
2. Innledning
3. Lovteksten
4. Mandat
5. Fokusområder - fusjoner og ruspolicy
6. Organisering av LMU
7. LMU-sekretær
8. Utvalgets sammensetning og størrelse
9: Synlighet og innflytelse i organisasjonen
10. Opplæring
11. Systematisk kvalitetsarbeid
12. Lærestedenes læringsmiljøtiltak 2014-2015
13. Lærestedenes anbefalinger til Universell
14. Oppsummering

universell.no er en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

HK-dir

Avdeling for universell utforming og læringsmiljø

Kontakt 

E-post: universell@hkdir.no

Besøksadresse: Abelsgate 5, Teknobyen, Trondheim

Redaktør

Kjetil Knarlag

Avdelingsleder

Lenker

www.hkdir.no

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring

Sidekart | Om bruk av informasjonskapsler på denne siden (cookies) |
CMS : Webdesign : Bennett
▲