Synlighet og innflytelse i organisasjonen
Publisert: 13.nov 2017
Endret: 13.nov 2017
Selv om LMU har et klart mandat, bred sammensetning og er en del av den formelle utvalgsstrukturen, er det ingen automatikk i at LMU i praksis fremstår som synlig premissleverandør med innflytelse i organisasjon. Vi mener at dette i en viss grad også kan leses ut av hvordan LMU informerer og kommuniserer med resten av organisasjonen, i hvilken grad linjeorganisasjonen følger opp sakene fra LMU ute på enhetene, samt hvorvidt LMU har tilgang på verktøy for å gjøre sitt arbeid kjent. Universell mener blant annet at institusjonene bør kunne forvente at studentene selv bidrar aktivt med å gjøre utvalgets arbeid synlig overfor studentpopulasjonen.
La oss starte med hvilke verktøy LMU har for å bli synlige i organisasjonene? Vi har tidligere beskrevet at en del læresteder har innført dialogmøter, og mener slike møter er en av flere faktorer som kan bidra til å gjøre LMU mer synlig internt og overfor studentene.
Lærestedene tilbakemelder om ulike verktøy de har tatt i bruk (tabell 4), og som kan bidra til å gjøre LMU synlig i organisasjonen. 20 av 32 læresteder oppgir at de i stor grad gjør referater og uttalelser fra LMU tilgjengelige, mens for eksempel bare 3 læresteder har praksis med at LMU-referatene i stor grad går som orienteringssaker til toppledelsen/rektoratet. Det er noe overraskende at det synes å være mer vanlig at referatene sendes til styret (13 av 32 oppgir i stor grad). Hvordan referater og uttalelser håndteres, har betydning for utvalgets synlighet og grad av innflytelse.
Tabell 4 Informasjon og kommunikasjon av LMUs arbeid Informasjon og kommunikasjon av LMUs arbeid | Stor/svært stor grad | Noen grad Tallene for 2013 inkluderer også liten/svært liten grad. | Liten/svært liten grad Tallene for 2013 fremkommer i kolonnen «noen grad» | Blank/vet ikke/ikke relevant |
År | 2013 | 2015 | 2013 | 2015 | 2013 | 2015 | 2013 | 2015 |
Referat og uttalelser skrives og gjøres tilgjengelige | 21 | 20 | 3 | 7 | | 3 | 4 | 2 |
Egne LMU-nettsider med informasjon om LMU og arbeidet med læringsmiljø | 17 | 17 | 6 | 8 | | 4 | 5 | 3 |
LMU-referat går til styret som orienteringssak | 11 | 13 | 12 | 4 | | 9 | 5 | 6 |
LMU-referat er orienteringssak på møter i toppledelsen | 4 | 3 | 15 | 7 | | 12 | 9 | 10 |
Et annet virkemiddel for å gjøre LMUs arbeid synlig internt, er å ha gode nettsider med informasjon om LMUs arbeid. Gode nettsider kan bidra til god innsikt i hvilke saker utvalget jobber med.
Bare halvparten av lærestedene oppgir at LMU har egne nettsider. Nettsider er spesielt viktig for å spre kontaktinformasjon til LMU, slik at studentene vet hvor de skal henvende seg. I kartleggingen ble institusjonene også bedt om å ta stilling til påstander knyttet til LMUs synlighet og innflytelse, se tabell 5.
Tabell 5 – LMUs synlighet og innflytelse i organisasjonen LMUs synlighet og innflytelse | Stor/svært stor grad | Noen grad | Liten/svært liten grad | Blank/vet ikke/ikke relevant |
År | 2013 | 2015 | 2013 | 2015 | 2013 | 2015 | 2013 | 2015 |
LMU-saker følges opp i linjeorganisasjonen | | 16 | | 13 | | 1 | | 2 |
LMU er en premissleverandør | | 7 | | 14 | | 8 | | 3 |
LMU er synlig i organisasjonen | | 5 | | 19 | | 6 | | 2 |
LMU er synlig blant studentene | 4 | 2 | 16 | 19 | | 7 | | 4 |
LMU har reell innflytelse | 12 | 14 | 12 | 15 | | 1 | | 2 |
Her gir 14 læresteder uttrykk for at LMU i stor grad har reell innflytelse, mens 15 læresteder oppgir bare i noen grad. Videre oppgir 13 av lærestedene at LMU-saker i noen grad følges opp i linjeorganisasjonen, noe som omtrent samsvarer med tallet som svarte at LMU har reell innflytelse.
Relativt få læresteder (7 av 32) gir imidlertid uttrykk for at LMU i stor grad er en premissleverandør
(7 av 32), mens 15 oppgir bare i noen grad. Få læresteder gir uttrykk for at LMU i stor grad er synlig i organisasjonen og blant studentene.
Kartleggingen viser at institusjonene fortsatt har utfordringer når det gjelder å gjøre LMU til en premissleverandør som har innflytelse i egen organisasjon. For å gjøre noe med dette er nok type saker som tas opp og behandles i utvalget en viktig faktor. LMUs kommunikasjon ut i organisasjon synes heller ikke i tilstrekkelig grad å være ivaretatt. Samme tendens ble avdekket i gjennomgangen av årsrapporter i 2007 – 2009, og i kartleggingen i 2013. Egne LMU-nettsider med informasjon om LMUs arbeid og bedre krysslenking, bør være enkle og overkommelige grep for å vise vei i informasjonsjungelen. Informasjonsavdelingene kan være en ressurs for LMU i dette arbeidet.
Forrige kapittel
Neste kapittel