Utvalgets sammensetning og størrelse
Publisert: 13.nov 2017
Endret: 13.nov 2017
I hvilken grad LMU evner å være en aktiv pådriver i tråd med intensjonene for utvalget, avhenger i stor grad av sammensetningen og representantenes personlige engasjement. God lederforankring samt oppmerksomhet og engasjement fra rektoratet, er avgjørende suksessfaktorer for LMU. Disse faktorene bidrar til at utvalget også i praksis fremstår som en premissleverandør. Det bidrar til at utvalget har reell innflytelse i organisasjonen ved at saker følges opp vis a vis linjeorganisasjonen. Læresteder som vil lykkes i LMU-arbeidet, må derfor være bevisst på hvilke funksjoner og ledelsesnivåer som blir representert i utvalget.
Kartleggingen i 2015 gir viktig informasjon om sammensetningen og størrelsen på LMU ved lærestedene. Det typiske LMU har 6 til 8 faste representanter (23 av 32 læresteder). Andelen læresteder som har 10 eller flere representanter virker å være noe økende (8 læresteder). Videre oppgir 24 av lærestedene at LMU-representantene har faste vararepresentanter, noe Universell mener er viktig for å sikre kontinuitet og for eksempel ved behov for voteringer.
11 av lærestedene oppnevner ansattrepresentantene for 2 år, mens de resterende oppgir «annet» uten nærmere spesifisering. Studentene oppnevnes i all hovedsak for 1 år om gangen, med unntak av ved Universitetet i Oslo og Diakonhjemmet høgskole, som oppnevner studentene for 2 år. Kartleggingen viser at sammensetningen av faste representanter i LMU varierer, også når det gjelder ansatterepresentasjon ved de ulike lærestedene (tabell 3).
Tabell 3 – Sammensetning LMU Sammensetning LMU Stillingskategorier - verv | 2013 | 2015 |
Ansatt representanter | | |
Rektor/prorektor/viserektor | 9 | 14 |
Universitetsdirektør/høgskoledirektør, administrasjonssjef | 5 | 7 |
Teknisk-/campusdirektør/leder eiendom, driftssjef | 9 | 13 |
Fakultetsdirektør/dekan | 9 | 10 |
Instituttleder eller faglig ansatt | | 16 |
Studiedirektør/studiesjef/studieleder | 10 | 13 |
Annet (ansatte) | | 16 |
Student representanter | | |
Leder/nestleder studentting/studentparlamentet (student) | 9 | 14 |
Velferds-/Læringsmiljøansvarlig (student) | 9 | 16 |
Annet (student) | | 27 |
Omtrent halvparten av lærestedene oppgir at rektor, prorektor eller viserektor er representert i LMU. Ledelsen fra administrasjonen (studie og teknisk/drift) og fagmiljøene synes videre å være godt representert i LMU ved flere av lærestedene. Når det gjelder studentene, viser kartleggingen at lærestedene har ulik bruk av begreper. 14 læresteder oppgir at leder og nestleder av studentting/-parlamentet deltar i LMU, og 16 læresteder oppgir at velferds-/læringsmiljøansvarlig. Den største kategorien som oppgis er «annet», og antas å gjelde lokale studenttillitsvalgte eller studenter uten spesiell tilknytning til studentdemokratiet (27 læresteder).
Over 70 % av lærestedene gir uttrykk for at LMU i stor grad har god studentmedvirkning, mens ca. 60 % mener det samme når det lederforankring. Sammensetningen av faste representanter og observatører i LMU ved lærestedene, burde tilsi at LMU er en viktig premissleverandør for utvikling av læringsmiljøet ved utdanningsinstitusjonen. Hvorvidt det er slik, utdypes nærmere i kapittel
3.4 Synlighet og innflytelse i organisasjonen.
Tilbakemeldingene viser at antall observatører varierer en del. De aller fleste av høgskolene oppgir 1 til 2 faste observatører (13 læresteder), mens universitetene stort sett har et høyere antall faste observatører. Studentsamskipnadene trer frem som den viktigste samarbeidspartneren for lærestedene, og er fast observatør i LMU ved 21 institusjoner.
Andre funksjoner som har observatørstatus i LMU oppgis å være læringsmiljøkonsulent, tilrettelegger/studiekonsulent/kontaktperson studenter med nedsatt funksjonsevne, HMS-rådgiver, hovedverneombud, representant fra Arbeidsmiljøutvalg, kvalitetskoordinator, drift/teknisk-personell, bibliotek eller IT-ansatt.
Når det gjelder sammensetning og organisering, så påvirkes dette av i hvilken grad institusjonene har flere campus og ulike læringsmiljø, og om de er spredt over store geografiske avstander. Det kan synes som om dette er faktorer som fører til at antall representanter i LMU øker, nettopp med tanke på å sikre en sammensetning som speiler bredden i studentenes læringsmiljø.
Forrige kapittel
Neste kapittel